Online psykologhjelp med erfaren psykolog.

  • Få hjelp for angst, utbrenthet, stress, depresjon og relasjonsvansker mm.
  • Trygg og sikker videoløsning på nett via Skype eller appear.in.
  • Jeg har lang erfaring med behandling av forskjellige psykologiske plager.
  • Kort ventetid.
  • Med nettbasert/online psykologtime får du hjelp uavhengig av bosted og helse.

Bestill time via kontaktskjema.

2 + 3 =

NB: Høsten 2018 og Våren 2019

Høst 2018 og vår 2019 tilbyr jeg kun online timer, dvs at jeg ikke er tilgjengelig på kontoret i Solligt. 2 i Oslo før høsten 2019.

Jeg nås lettest via kontaktskjema ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Jeg svarer deg som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Skriv kort om problemet du ønsker hjelp til, samt nevn noen tider det passer for deg å ha en førstetime.

Du må være over 18 år for å bestille time.

Eksempler på problemer jeg kan hjelpe deg med:

Angst

Mange er ikke klar over hva angst egentlig er. De tror angst betyr at de er redde eller at de er i fysisk fare, men vet ikke at i hjernen finnes en mekanisme som angriper følelser med muskelspenninger (les: angst) få millisekunder etter at en følelse har oppstått. Denne angstmekanismen trigges for å forhindre «smertefulle» følelser i kroppen. Derfor vil en person med angst kjenne anspenthet, uro og nervøsitet fremfor å kjenne underliggende følelser som sinne, tristhet, glede og skyldfølelse. Les mer

Sosial Angst

Det første som skjer i hjernen ved «sosial angst» er at en følelse aktiveres. Hvis psyken tidligere har lært seg at denne følelsen er «farlig» eller kan utløse smertefulle emosjonelle opplevelser tar den ubevisste angstmekanismen (UAM) og dekker over følelsen med ubevisst muskelspenning (les: angst). Dette skjer i løpet av få millisekunder. Les mer

Depresjon

Mange bruker ordet ”depresjon” for å beskrive tristhet, men depresjon er noe helt annet enn tristhet. Tristhet er en normal reaksjon på livets sorger og skuffelser. Depresjon skjer når psyken vår «deprimerer» (les: legger lokk på) følelsene våre. Følelser er det som gir oss livsenergien vår, men en del av hjernen har lært at noen følelser er så emosjonelt smertefulle at psyken heller foretrekker å stenge de ned fremfor å la dem å komme frem i bevisstheten vår og bli følt. Les mer

Utbrenthet

Utbrente rapporterer at de har vært under langvarige, stressende og intense krav. Hvordan man fortolker og reagerer på de «intense kravene» kan være vanskelig for personen selv å se. Ettersom man er så involvert i egen livssituasjon vet man ikke hvordan man kan håndtere situasjonen på en annen måte som kan redusere stresset og gi energien tilbake. Mange utbrente «føler seg fanget» i livet og aner ikke hvordan de skal komme ut av den onde sirkelen. Les mer

Stress

Stress er kroppslig anspenthet i respons til ubevisste følelser en del av hjernen forsøker holde utenfor en persons bevissthet. Stress er en angstmekanisme som aktiverer muskelspenninger fordi en person føler noe (les: sinne, tristhet, glede, skyldfølelse), men framfor at personen får kjent på disse underliggende følelsene tar en del av hjernen og dekker over dem med muskelspenninger (les: stress/angst). Les mer

Relasjonsvansker

Veldig mange sliter med hvordan de skal håndtere ulike mennesker i livene sine. Enten det gjelder egen familie, venner, kollegaer eller kjæreste, opplever mange at de tappes for energi eller blir nervøse rundt andre, eller at de ofte havner i konflikt med folk eller havner i relasjonelle mønstre de selv ser er lite hensiktsmessige men vanskelig å gjøre noe med. Les mer

Mest leste artikler

Symptomer på utbrenthet.

Man blir ikke utbrent over natten. Snarere kommer symptomene gradvis og over tid. I begynnelsen merker man at motstanden mot jobben blir større og større og man begynner kjenne det på kroppen. Les mer

Symptomer på stress.

Symptomene på stress er de samme som for angst. Stresset kanaliseres i kroppen på tre måter: 1) via stripete muskulatur, 2) gjennom glattmuskulatur, eller 3) som kognitive og perseptuelle forstyrrelser. Les mer

Symptomer på depresjon.

Vi har alle svingninger i humøret og gode og dårlige dager. Å være nedtrykt fra tid til annen er normalt, men når tomhet, mangel på energi og fortvilelse ikke gir slipp kan det være et tegn på depresjon. Les mer

Hvordan mestre sosial angst.

For å overvinne sosial angst er det flere ting man kan gjøre, feks: redusere angstsymptomene, bli bevisst egne følelser, bli bevisst egne intensjoner, samt utfordre dysfunksjonelle forsvarsmekanismer. Les mer

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).