Hva er angst?

Mange vet ikke hva angst egentlig er. De tror at angst betyr at de er redde eller at de er i fysisk fare, men det er en misforståelse. Angst og frykt er to forskjellige fenomener.

 

Angst er ubevisst kroppslig anspenthet som dekker over ubehagelige følelser.

I hjernen finnes en mekanisme som kan angripe følelsene våre med kroppslige spenninger (les: angst) få millisekunder etter at en ubehagelig og smertefull følelse har oppstått hvis psyken vår mener vi ikke vil tåle denne følelsen. Denne angstmekanismen trigges for å beskytte oss mot emosjonell smerte og forhindrer dermed at vi blir bevisst og får kjent på «smertefulle» eller «forbudte» følelser.

En person med angst i kroppen kjenner derfor anspenthet, uro og nervøsitet fremfor å kjenne underliggende følelser som sinne, tristhet, glede og skyldfølelse. Konflikttriangelet blir ofte brukt til å illustrere denne angstmekanismen og den viser forskjellen på følelser, angst og forsvarsmekanismer.

Det er forskjell på frykt og angst.

Det er forskjell på frykt og angst. Det er normalt å være redd når man er i reell fysisk fare eller når man står ovenfor ytre trusler. Frykt er kroppens naturlige reaksjon på en ytre fare som truer ens overlevelse. Ved en ekstern trussel reagerer kroppen med en fight-eller-flight respons for å holde en trygg.

Frykt er med andre ord en automatisk alarm som slår seg på i kroppen når vi er i reell fysisk fare. Selv om det føles ubehagelig å være redd er ikke denne kroppslige alarmfunksjonen alltid en dårlig ting ettersom den automatisk aktiverer kroppen og gjør den beredt til å reagere kjapt. Frykt hjelper oss med å holde oss årvåkne, fokuserte, og til å kjenne igjen farer uten at vi trenger å bruke verdifull tid i en overlevelsessituasjon på å tenke på om vi er i fare eller ikke.

 

Angst forsøker å forhindre at smertefulle følelser blir erfart.

Angst kan kjennes noenlunde likt ut som frykt, men forskjellen er at angst skyldes følelser i kroppen som en del av hjernen forsøker å holde utenfor bevisstheten. Angst er en beskyttelsesmekanisme som den ubevisste delen av hjernen setter i gang for å forhindre at følelser man i løpet av livet har «lært seg» kan være emosjonelt smertefulle blir kjent på. Du kan lære om angstmekanismen og hvordan håndtere den her.

Å betrakte angsten som en beskyttelsesmekanisme fremfor å betrakte den som en fiende gjør en roligere når angsten setter inn. Da blir det lettere å regulere ned angsten og utforske hvilke ubevisste følelser psyken forsøker å beskytte oss fra.

Hva slags følelser er så dette er lurer du sikkert på. Følelsene som angsten dekker over kan i teorien være alle følelsene vi har, som feks: sinne, tristhet, glede, og skyldfølelse etc. Vanlige eksempler er:

  • Angstsymptomer etter brudd med kjæresten – kan feks. dreie seg om Sinne pga hvordan eksen har behandlet en, Tristhet fordi man fortsatt er glad i personen, eller Skyldfølelse for at forholdet gikk som det gikk.
  • Angst når man går ut i ferie – kan feks. dreie seg om at man ikke får lov av det ubevisste til å Glede seg, at man har dårlig samvittghet (Skyldfølelse) for at man tar seg fri, eller at man bærer på Sinne ovenfor de man skal feriere med.
  • Angst når man skal holde presentasjon på jobben – kan feks dreie seg om Sinne ovenfor folk man antar bedømmer en negativt, eller Tristhet for at man ikke blir akseptert for hvem man er etc.

I et terapiforløp vil man utforske livssituasjonen og hvordan man tenker og føler og relaterer med andre og forsøke å komme til bunns i hvilke emosjonelle konflikter som utløser og opprettholder angstsymptomene.

 

Kjennetegn på at man sliter med angst.

Det er sannsynlig at man har en angstlidelse hvis man:

  • er konstant anspent, bekymrer seg, eller føler at man ”lever på stupet”.
  • merker at angsten forstyrrer med evnen til å arbeide, studere eller gjøre dagligdagse oppgaver.
  • er plaget av frykt som man vet er irrasjonell, men som man allikevel ikke klarer å gi slipp på.
  • tror at noe farlig eller katastrofalt kommer til å skje hvis ting ikke blir gjort på en spesiell måte.
  • unngår hverdagslige situasjoner eller aktiviteter fordi de gjør en engstelige.
  • opplever plutselige panikkanfall.
  • føler at fare kan inntreffe når som helst.
  • har utviklet tvangshandlinger eller tvangstanker som har blitt en del av de daglige rutinene.
  • har utviklet fobier.
  • er urolig i kroppen.
  • sover urolig om natten.
  • har vanskelig for å tenke klart pga konstant tankekjør.
  • har uforklarlige fysiske plager eller symptomer som ikke har direkte medisinsk årsak.
  • er overdrevent sjenert eller tilbaketrukket i sosiale settinger.

 

Psykoterapi og behandling av angst.

ISTDP som psykoterapimetode for angstlidelser har vist seg veldig effektiv og mange føler en markant bedring relativt tidlig i behandlingsforløpet. Kognitiv psykologi og da kognitiv adferdsterapi er også en effektiv behandlingsmetode for angst. Ta kontakt i dag og bestill en time via kontaktskjemaet nedenfor om du ønsker terapi og behandling av angst. Jeg jobber som psykolog på nett og tilbyr online psykologbehandling via Skype, Whereby eller andre løsninger.

Relaterte artikler om angst.

Symptomer på angst.

Panikkangst.

Behandling av angst.

Behandling av OCD.

Ettersom angst omfatter en rekke beslektede tilstander og symptomer, kan angstsymptomene i praksis se veldig forskjellig ut fra person til person. Det de fleste ikke vet er at angst kanaliseres i kroppen på tre forskjellige måter Les mer

For en som har panikkanfall kjennes angsten så ubehagelig og overveldende at man tror ens siste time har kommet. Man opplever følelser, angst og tanker som om de er én uhåndterlig ting, og er dermed livredd for det som skjer. Les mer

Det som kurerer angsten er å bli komfortabel og aksepterende av alle sine følelser, ettersom angstmekanismen trigges som en respons til ubevisste følelser og forsøker holde disse utenfor bevisstheten. Les mer

OCD, dvs. tvangstanker og tvangshandlinger, kan være vrient å overvinne, men både ISTDP og kognitiv adferdsterapi har vist seg å være effektive behandlingsmetoder mot lidelsen. Les mer

Populært fra bloggen.

14 tips for hvordan håndtere stress & bekymringer.

38 % av oss bruker en stor del av tilværelsen på bekymringer. Få praktiske tips om hvordan bryte denne vanen samt hvordan redusere stress i hverdagen. Les mer

Tinnitus – kan psykologisk behandling hjelpe?

Ca 800 000 nordmenn lider av tinnitus, noen i så stor grad at det ødelegger livskvaliteten betraktelig. Psykologisk behandling kan lindre symptomtrykket. Les mer

Hva er kognitiv psykologi og kognitiv adferdspsykologi (CBT)?

CBT er en effektiv terapimetode som brukes i behandlingen av en rekke angstlidelser, psykosomatiske lidelser, samt depresjoner og relasjonsvansker. Les mer

Hva er de vanligste forsvarsmekanismene?

Forsvarsmekanismene våre forsvarer oss mot våre ubehagelige følelser. Ved å bli bevisst de vanligste forstår man mer av egen psyke og hvorfor andre reagerer som de gjør. Les mer

Bestill online psykologtime via kontaktskjema.

8 + 12 =

Kun online psykologhjelp.

Jeg tilbyr nå kun online psykologhjelp som psykolog på nett og er ikke lenger tilgjengelig på kontoret i Oslo.

Bruk kontaktskjemaet ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Beskriv kort problemet og foreslå noen tider som passer for en førstetime. Jeg svarer som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Prisen er 1490,- kr per 45 min. time. Du må være over 18 år.

Mest leste artikler.

Symptomer på utbrenthet.

Man blir ikke utbrent over natten. Snarere kommer symptomene gradvis og over tid. I begynnelsen merker man at motstanden mot jobben blir større og større og man begynner kjenne det på kroppen. Les mer

Symptomer på stress.

Symptomene på stress er de samme som for angst. Stresset kanaliseres i kroppen på tre måter: 1) via stripete muskulatur, 2) gjennom glattmuskulatur, eller 3) som kognitive og perseptuelle forstyrrelser. Les mer

Symptomer på depresjon.

Vi har alle svingninger i humøret og gode og dårlige dager. Å være nedtrykt fra tid til annen er normalt, men når tomhet, mangel på energi og fortvilelse ikke gir slipp kan det være et tegn på depresjon. Les mer

Hvordan mestre sosial angst.

For å overvinne sosial angst er det flere ting man kan gjøre, feks: redusere angstsymptomene, bli bevisst egne følelser, bli bevisst egne intensjoner, samt utfordre dysfunksjonelle forsvarsmekanismer. Les mer

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske årsakene til angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

 

Psykologisk kunnskap og verktøy presentert på en lettfattelig måte.

Mange er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).