Angst er en emosjon som kjennetegnes ved anspenthet, uro, tankekjør, og bekymringer. Den kan ta flere former som feks generalisert angst, sosial angst, prestasjonsangst, tvanglidelser, PTSD, og fobier. Hvis angsten er såpass hemmende at den hindrer en i å leve et normalt liv på jobb og privat bør man vurdere et behandlingsforløp for å redusere angstsymptomene og jobbe med de underliggende årsakene til angsten.

Ta kontakt via kontaktskjema om du ønsker hjelp for angsten. Nytt fra i år er at jeg også tilbyr nettkurs i Panikkangst & Panikkanfall, samt nettkurs i Prestasjonsangst.

Fysiske angstsymptomer.

Ettersom angst omfatter en rekke beslektede tilstander og symptomer, kan angstsymptomene i praksis se veldig forskjellig ut fra person til person. Det de fleste ikke vet er at angst kanaliseres i kroppen på tre forskjellige måter via:

1. Stripete muskulatur
  2. Glattmuskulatur
  3. Kognitive & perseptuelle forstyrrelser

Stripete muskulatur.

Stripete muskulatur er alle muskelgruppene du med vilje kan bevege på. Dette er alle musklene du trener på gymmen. Som regel viser denne angsten seg som hjertebank, skjelving, svetting, anspenthet, og som en knute i magen og brystet. Dette er den vanligste og «sunneste» angsten. Den stripete muskulatur angsten vises også via symptomer som sukking og dype åndedrett, pustevansker, søvnvansker og urolig søvn, utmattelse, rødming, prikking i huden, samt varme- og/eller kuldefornemmelser i kroppen.

Glattmuskulatur.

Angst kan også påvirke glattmuskulaturen, muskler vi ikke bevisst kan kontrollere. Ofte aktiverer angsten indre organer, og da spesielt magen, og kommer til uttrykk som forstoppelse, diarré, løs mage, oppblåst mage, luft i magen, eller som kribling i magen.

Mange sliter med oppblåst mage i årevis uavhengig av kostholdet, uvitende om at magen er oppblåst pga ubevisste følelser. Glattmuskulaturangst gir også symptomer i halsen og svelget. Tørr hals, vanskeligheter med å svelge, kvelningsfornemmelse, eller hosting, er vanlige symptomer.

Andre vanlige angstsymptomer som kanaliseres gjennom glattmuskulaturen er hodepine, ringing i ørene eller øresus, kvalme, utslett, røde flekker på huden, impotens, opphovning i vagina, smerter i underlivet, urineringstrang, kalde fingre, føtter, og tær, eller uforklarlige smerter, som feks smerter på bare en side av kroppen, ryggplager, nakkesmerter, eller leddplager.

Perseptuelle & Kognitive forstyrrelser.

Angsten kan også påvirke ens kognitive og perseptuelle evner. Dette omfatter hovedsaklig evnen til å tenke klart og til å rette oppmerksomheten dit man ønsker. Men symptomer på perseptuelle eller kognitive forstyrrelser kan også inkludere; vanskeligheter med å konsentrere seg, hukommelessvikt, at man ikke får sortert tankene, intenst tankekjør, at tankene skifter ukontrollert i høyt tempo, svimmelhet, at man lurer på hva som er virkelighet og fantasi, «ute av seg selv» opplevelser, mangel på impulskontroll og økt utagering, at man får «black-out» eller soner ut, samt problemer med å oppfatte hva andre sier til en.

Behandling av angstsymptomer.

Hvordan angsten kanaliseres er individuelt og avhenger av biologi, genetikk, oppvekst og tidlige opplevelser, intensiteten av de underliggende følelsene, samt hvor effektive og tilgjengelige ens forsvarsmekanismer er.

Angst er med andre ord ikke bare hjertebank, anspenthet, og knute i magen. Angst er også symptomer man aldri ville trodd var angst fordi man aldri har lært hva angst faktisk er.

Ettersom mange av angstsymptomene ikke er symptomer de fleste assosierer med angst fører det til at mange tilfeller forblir ubehandlet over flere år før man blir klar over hva symptomene faktisk skyldes. Nettopp pga mangelen på kunnskap antar mange som lider av angst at de hovedsakelig lider av en somatisk sykdom. De går ofte til flere medisinske utredninger før angstlidelsen blir oppdaget og diagnostisert.

Å forstå at angst ikke betyr at man er redd, men at det er kroppens alarmsystem som trigger kroppslige spenninger grunnet følelser som hjernen ikke ønsker at vi skal bli bevisst er betryggende. Denne innsikten gjør at man ikke blir redd for angsten men at man kan lære seg å kjenne etter og bli bevisst hva slags følelse(r) det er som presser på innenifra. Jeg jobber som psykolog på nett, så ta kontakt via kontaktskjema om du ønsker behandling for angst.

Relaterte artikler om angst.

Hva er angst?

Mange er ikke klar over hva angst  er. De tror angst betyr at de er redde eller at de er i fysisk fare, men vet ikke at i hjernen finnes en mekanisme som angriper følelser med muskelspenninger (les: angst) få millisekunder etter at en følelse har oppstått. Les mer

Hva er panikkangst?

For en som har panikkanfall kjennes angsten så ubehagelig og overveldende at man tror ens siste time har kommet. Man opplever følelser, angst og tanker som om de er én uhåndterlig ting, og er dermed livredd for det som skjer. Les mer