Terapi og behandling av depresjon

Vi har alle svingninger i humøret og gode og dårlige dager. Å være nedtrykt fra tid til annen er et normalt aspekt ved livet, men når tomhet, mangel på energi og fortvilelse ikke vil gi slipp kan det være et tegn på depresjon. Mer enn bare en midlertidig dysterhet, gjør depresjon det vanskelig å fungere og sette pris på livet. Hobbyer og venner interesserer ikke like mye som det pleide. Man er sliten og tiltaksløs hele tiden, og bare det å komme seg gjennom dagen kan være overveldende.

Mange bruker ordet ”depresjon” for å beskrive tristhet, men depresjon er noe helt annet enn tristhet. Tristhet er en normal reaksjon på livets sorger og skuffelser. Depresjon skjer når psyken vår «deprimerer» (les: legger lokk på) følelsene våre. Følelser er det som gir oss livsenergien vår, men en del av hjernen har lært at noen følelser er så emosjonelt smertefulle at psyken heller foretrekker å stenge de ned fremfor å la dem å komme frem i bevisstheten vår og bli følt. Hvordan du kan overvinne denne depressive mekanismen og få full tilgang til alle følelsene dine kan du lære om her.

Depresjon beskrives ofte som å leve i et sort hull der man er totalt motløs og energiløs. Deprimerte er ikke først og fremst triste, men livløse, tomme og apatiske. Depresjonen omfavner hele tilværelsen, ødelegger arbeidslyst, appetitt, søvn, og evnen til å sette pris på livet. Opplevelsen av hjelpesløshet, håpløshet og verdiløshet er intens og den deprimerte ser få lyspunkter i tilværelsen som kan snu på dette.

Studier fra USA viser at ca. 21 % av befolkningen en eller annen gang i livet lider av depresjon. Mellom 6-12 % av befolkningen har kun én depressiv episode, hvilket betyr at en stor andel opplever flere depressive episoder i løpet av livet. I en gitt seks-måneders periode er andelen deprimerte mellom 3-9 % av befolkningen.

Depressive lidelser i samfunnet har også økt jevnt siden andre verdenskrig, og studier indikerer at depresjon oftere inntreffer i en tidligere alder enn før for mange.

Når man er deprimert tenker man at alt er håpløst, men med hjelp er det mulig å bli bedre. Først og fremst trenger man å forstå hva depresjon faktisk er. Kunnskap om depresjonen, hva som er årsakene, hva som opprettholder den, og hvordan man kommer ut av depresjonen kan man få hjelp til. Bestill en time via kontaktskjemaet nederst på siden hvis du ønsker hjelp for depresjonen. Jeg tilbyr online terapi og psykologbehandling via videolink på internett (Skype eller appear.in) så du kan få hjelp uavhengig av hvor du bor og helsesituasjon.

Bestill time via kontaktskjema

4 + 8 =

Endring i praksis høsten 2018.

Fra og med oktober 2018 gikk jeg over til å kun tilby online timer, dvs at jeg ikke lenger er tilgjengelig på kontoret i Solligt. 2 i Oslo.

Jeg nås lettest via kontaktskjema ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Jeg svarer deg som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Skriv kort om problemet du ønsker hjelp til, samt nevn noen tider det passer for deg å ha en førstetime.

Du må være over 18 år for å bestille time.

Artikler om depresjon

Hvordan overvinne depresjon – tips.

Å overvinne depresjon er hverken lett eller raskt gjort, men det er langt i fra umulig. Denne artikkelen gir deg tips og teknikker for hvordan komme ut av den depressive tilstanden. Les mer

Symptomer på depresjon.

Depresjon kjennetegnes hovedsaklig av et lavt energinivå, overdrevne bekymringer, pessimisme, negative tenkemåter, samt mangel på initiativ og ansvarstaking. Les mer

Hva er dystymi?

Dystymi er en depressiv lidelse som har lignende trekk som klinisk depresjon. Dystymi har mildere symptomer enn depresjon, men til gjengjeld varer den lengre. Les mer

Depresjon og selvmord.

Hvis du mistenker at noen vurderer selvmord, kan man bli bekymret for å ta opp temaet. Å snakke åpent om suicidale tanker og følelser kan redde liv. Ta opp temaet hvis du er bekymret og søk hjelp umiddelbart! Les mer

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).