Artikler om psykologiske symptomer og lidelser.

På nettsiden har jeg skrevet en rekke artikler om de vanligste psykologiske lidelsene og utfordringene folk sliter med i dag. Bruk toppmenyen for navigere deg frem til temaene som er relevante for deg.

Du kan på bloggen finne innlegg og videoer av mer populærpsykologisk art. Der diskuterer jeg dagsaktuelle psykologiske temaer, samt temaer knyttet til psykisk og fysisk helse, kosthold og livsstil, miljøfaktorer og psykiske plager, og selvutvikling.

Angst.

De fleste som ønsker psykolog på nett og online psykolog gjør det fordi de sliter med en eller annen form for angst. Alt fra generell angst til prestasjonsangst (frykt for å snakke i forsamlinger), angst i bil eller kollektiv trafikk, panikkangst, fobier, tvangslidelser (OCD) eller sosial angst tilbyr jeg behandling for. Les artikler om angst.

 

Sosial angst.

Mange sliter med så stor angst og nervøsitet i sosiale sammenhenger at de opplever det som et problem hemmer dem i hverdagen. Enten de opplever de som et generelt problem eller det oppstår i helt spesifikke situasjoner på privaten eller på jobb er det mulig å få hjelp og bli bedre. Les artikler om sosial angst.

 

Depresjon.

Når du er deprimert føles ting håpløst, men med hjelp og støtte er det mulig å bli bedre. Mange som lider av depresjon og dystymi vegrer seg for å ta kontakt fordi de ikke tror at noen kan hjelpe dem. Les artikler om depresjon.

 

Utbrenthet.

Utbrenthet er langvarig stress som sakte men sikkert har spist opp all energi i hverdagen. Få hjelp til å få overskudd, energi og mening tilbake i livet ditt. Les artikler om utbrenthet.

 

Stress.

Stress fører til at mange ikke orker mer på jobben, hjemme, eller i sosiale settinger. De aller fleste som får hjelp til å forstå og håndtere stress og uro har stort utbytte av det. Les artikler om stress.

 

Tvangslidelser (OCD).

Tvangstanker og tvangshandlinger er veldig slitsomt for den som er berørt. En del av en vet at tankene og handlingene er irrasjonelle, men allikevel klarer man ikke lar være å utføre dem eller gi dem oppmerksomhet. Les artikler om tvangslidelser/OCD.

 

Psykosomatiske lidelser.

Over halvparten av befolkningen sliter med en plage/sykdom/lidelse som det ikke finnes en forklaring på eller kur for. Nesten en million nordmenn sliter med tinnitus, og nesten like mange med ryggplager og muskelsmerter som man ikke blir bedre av. Noen ganger kan slike plager skyldes psykologiske faktorer som det kan være verdt å utforske.

 

Tap og Sorg.

Det finnes ingen riktig måte å håndtere tap og sorg på, men det finnes sunne måter man kan mestre smerten ved sorgen på. Sorgfølelser som blir satt ord på og erfart kan skape lindring ved å skape en ny forståelse. Les artikler om tap og sorg.

 

Fobier.

Hvis du lever livet med angst pga en fobi bør du vite at fobier kan overvinnes med den rette behandlingen. Alt fra edderkoppfobi, sprøytefobi, insektfobi, hundefobi, flyskrekk og heisskrekk kan overvinnes. Les artikler om fobier.

 

Relasjonsvansker.

Den vanligste årsaken til at folk tar kontakt med psykolog på nett er fordi de opplever noen relasjoner som så stressfulle og vanskelig at de ikke lenger vet hvordan de skal håndtere dem. Les artikler om relasjonsvansker.

Mest leste artikler.

Symptomer på utbrenthet.

Man blir ikke utbrent over natten. Snarere kommer symptomene gradvis og over tid. I begynnelsen merker man at motstanden mot jobben blir større og større og man begynner kjenne det på kroppen. Les mer

Symptomer på stress.

Symptomene på stress er de samme som for angst. Stresset kanaliseres i kroppen på tre måter: 1) via stripete muskulatur, 2) gjennom glattmuskulatur, eller 3) som kognitive og perseptuelle forstyrrelser. Les mer

Symptomer på depresjon.

Vi har alle svingninger i humøret og gode og dårlige dager. Å være nedtrykt fra tid til annen er normalt, men når tomhet, mangel på energi og fortvilelse ikke gir slipp kan det være et tegn på depresjon. Les mer

Hvordan mestre sosial angst.

For å overvinne sosial angst er det flere ting man kan gjøre, feks: redusere angstsymptomene, bli bevisst egne følelser, bli bevisst egne intensjoner, samt utfordre dysfunksjonelle forsvarsmekanismer. Les mer

Populært fra bloggen.

14 tips for hvordan håndtere stress & bekymringer.

38 % av oss bruker en stor del av tilværelsen på bekymringer. Få praktiske tips om hvordan bryte denne vanen samt hvordan redusere stress i hverdagen. Les mer

Hva er følelser?

Det snakkes om følelser overalt. Men hva menes egentlig når man snakker om å komme i kontakt med egne følelser? Å forstå forskjellen mellom tanker, angst og følelser gjør oss tryggere på oss selv. Les mer

Hva er kognitiv psykologi og kognitiv adferdspsykologi (CBT)?

CBT er en effektiv terapimetode som brukes i behandlingen av en rekke angstlidelser, psykosomatiske lidelser, samt depresjoner og relasjonsvansker. Les mer

Hva er de vanligste forsvarsmekanismene?

Forsvarsmekanismene våre forsvarer oss mot våre ubehagelige følelser. Ved å bli bevisst de vanligste forstår man mer av egen psyke og hvorfor andre reagerer som de gjør. Les mer

Bestill online psykologtime via kontaktskjema.

4 + 3 =

Kun online psykologhjelp.

Jeg tilbyr nå kun online psykologhjelp som psykolog på nett og er ikke lenger tilgjengelig på kontoret i Oslo.

Bruk kontaktskjemaet ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Beskriv kort problemet og foreslå noen tider som passer for en førstetime. Jeg svarer som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Prisen er 1490,- kr per 45 min. time. Du må være over 18 år.

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske årsakene til angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

 

Psykologisk kunnskap og verktøy presentert på en lettfattelig måte.

Mange er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).