Behandling av tvangslidelse/OCD.

Ulike psykologiske retninger har forskjellig tilnærming ift behandling av OCD:

Metakognitiv terapi fokuserer mye på beslutningen og motivasjonen for å endelig komme ut av OCD-spiralen. Man jobber med å skape en distanse mellom observatørstemmen og OCD-stemmen, og dermed lære seg å forholde seg annerledes til tvangstankene når de dukker opp. Man trener opp evnen til mentalisering og mindfulness og lærer seg angstreguleringsteknikker for å håndtere beslutningsøyeblikket da tvangstanken går over i en tvangshandling.

ERP (Exposure & Response Prevention) fokuserer på intensiv eksponering av temaet man frykter og kontinuerlig feedback og korrigeringer fra en terapeut. Denne metoden blir hovedsaklig brukt i Bergensmetoden og deres 4 dagers behandlingsforløp.

Kognitiv psykoterapi bruker mye tid på å adressere innholdet på tvangstankene/tvangshandlingene uten å gi nevneverdig oppmerksomhet til de underliggende dynamiske og relasjonelle faktorene. Man utfordrer logikken bak tvangstankene og oppfordres til å ta risiko og til å leve med usikkerhet.

Psykodynamisk psykologi mener at angsten er den underliggende hovedtilstanden og er den som trengs og jobbes med, og at tvangssymptomene er den sekundære tilstanden som vil la seg kurere når angsten har blitt adressert og redusert. Psykodynamikere betrakter OCD som en forsvarsmekanisme som dekker over ubevisste følelser, og at OCD-symptomene gir midlertidig angstlettelse når personen er opptatt med tvangstankene eller tvangshandlingene. Teorien er at tanker, ritualer og tvangshandlinger bidrar til et midlertidig pusterom fra overveldende angst og følelser som oppstår i livets utfordringer med relajoner, ansvarsområder, konflikter, selvhevdelse etc.

OCD og medisinering

Nevropsykologisk forskning indikerer at OCD skyldes kjemisk ubalanse i hjernen. Ofte blir OCD’ere foreskrevet antidepressiva og mange opplever symptomlettelse av det. Noen med sterke OCD-symptomer opplever bedring av symptomene med antipsykotiske medisiner.

Flere opplever bedring gjennom funksjonellmedisinsk behandling som fokuserer på både endring av hjernekjemien men også på endring av kostholdet og livsstilen. Ved å spise mindre prosessert mat og mer naturlig fremstilt mat, samt ved å endre en usunn og inaktiv livsstil opplever mange en reduksjon av sine tvangssymptomer.

Psykoterapi

OCD/tvangslidelse kan være en vrien lidelse å bli kvitt. Med rett motivasjon og behandling er det godt mulig å bli bedre, men dette krever en offensiv innstilling og egeninnsats.

I psykoterapeutisk behandling av OCD prøver man å veksle mellom metakognitiv, ERP, kognitiv og psykodynamisk terapi. Man har fokus på egenmotivasjon, hvordan forholde seg til de invaderende tankene og ritualene, eksponering og øvelser, angstregulering og emosjonell bevissthet, samt også et fokus på livet forøvring, nære relasjoner, stresshåndtering og selvutvikling.

Tvangslidelse/OCD – få hjelp til å bli kvitt tvangstankene & tvangshandlingene.

Jeg har jobbet som privatpraktiserende psykolog i 14 år og har hjulpet mange komme ut av den onde sirkelen med tvangstanker og tvangshandlinger. Med rett hjelp er det mulig å håndtere symptomtrykket og overvinne angsten.

Jeg tilbyr samtaleterapi og psykologtimer på nett ved behandling av OCD/tvangslidelse.

Bruk kontaktskjema for timehenvendelser. Jeg har kort ventetid.

Nyhet April 2024: Et nettkurs i OCD/tvangslidelse har nettopp blitt publisert. Se mer info lenger ned på siden.

Bli kvitt tvangstankene & tvangshandlingene.

Dette kurset baserer seg på siste forskning og behandlingsmetode for OCD/Tvangslidelse. Det blir på en pedagogisk og psykoedukativ måte presentert kognitive, metakognitive, ERP (Exposure & Response Prevention) baserte, og psykodynamiske konsepter, øvelser og teknikker som vil hjelpe deg til å overvinne OCD’en.

Kurset består av 13 videokapitler. Spilletid er 2 timer og 27 minutter.

Artikler om angst.

Ettersom angst omfatter en rekke beslektede tilstander og symptomer, kan angstsymptomene i praksis se veldig forskjellig ut fra person til person. Det de fleste ikke vet er at angst kanaliseres i kroppen på tre forskjellige måter Les mer

Panikkangst.

For en som har panikkanfall kjennes angsten så overveldende ut at man tror ens siste time har kommet. Man opplever følelser, angst og tanker som om de er en og samme fenomenet, og blir dermed livredd for det som skjer i kroppen. Les mer