Årsaker til utbrenthet

Årsakene til utbrenthet er av såkalt intrapsykisk karakter, dvs at de kommer fra psykologiske prosesser inne i oss. Utbrenthet skyldes hvordan vi 1) forholder oss til egne følelser, 2), hvordan vi forholder oss til og regulerer angsten, uroen og stresset i kroppen, samt 3) hva slags holdninger, antagelser, tanker, handlingsmønstre, og forsvarsmekanismer vi har og hvor konstruktive eller dysfunksjonelle de er.

Det kan virke som vi blir utbrent av jobben, forventninger fra andre, deadlines, av slitsomme sjefer, kollegaer, kunder, ektefelle, familie, og barn, men utbrentheten kommer av hvordan vi håndterer følelsene som oppstår i møte med disse. Ytre faktorer kan være en trigger til følelser i oss, men selve årsaken til at utbrenthet oppstår skyldes hvordan vi håndterer følelsene som disse ytre faktorene setter i gang.

 

Ytre triggere til utbrenthet

  • Konflikter med andre
  • For mye ansvar
  • For mange oppgaver
  • For monotont arbeid
  • Endringer i arbeidsoppgaver og omorganiseringer
  • Urimelige krav og forventninger – både fra en selv og andre
  • Mobbing, trakassering, fornærmelser, og mangel på respekt
  • Forsøk fra ledelsen/styret/teamet/familien om å bli kvitt en
  • Degradering eller forbigåelse
  • Hemmeligholdelse eller psykologisk spill
  • Tilbakeholdelse av informasjon, delegering av meningsløse oppgaver, og ekskludering fra beslutningsdeltakelse
  • Uklarhet og uforutsigbarhet som følge av mangel på ledelse og/eller tilbakemeldinger
  • Uoverensstemmelse mellom eget og bedriftens/familiens verdigrunnlag
  • Lite meningsfulle oppgaver

 

Indre årsaker til utbrenthet

Ytre triggere som nevnt ovenfor vil utløse følelser ovenfor andre. Dette kan være frustrasjon, irritasjon, sinne, tristhet, sorg, skyldfølelse og avsky, og disse følelsene kan angstmekanismen forsøke dekke over med angst og stress. Over tid vil kroppen slite seg ut ved å holde inne disse følelsene og det fører til at kroppens energi forsvinner mer og mer til man ender opp utbrent.

Vi mennesker trenger å føle at det vi gjør er meningsfullt og at vi blir satt pris på. Mangel på mening og takknemmelighet på arbeidsplassen/familien resulterer ofte i frustrasjon og stress og kan fort lede til likegyldighet. Når beslutninger blir tatt over hodet på en, og overordnede/kollegaer/familie behandler en med lite respekt og integritet, kan en lett havne i en posisjon kalt «lært hjelpesløshet», ettersom man over tid konkluderer med at uansett hva man gjør og hvilke bidrag man yter vil man ikke klare å endre noen ting, bli verdsatt, eller gjøre noe meningsfullt.

Det er mulig å komme ut av denne onde sirkelen. Ta kontakt hvis du ønsker å få energi og livsgnisten tilbake.

Bestill time via kontaktskjema.

9 + 1 =

NB: Høsten 2018 og Våren 2019

Høst 2018 og vår 2019 tilbyr jeg kun online timer, dvs at jeg ikke er tilgjengelig på kontoret i Solligt. 2 i Oslo før høsten 2019.

Jeg nås lettest via kontaktskjema ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Jeg svarer deg som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Skriv kort om problemet du ønsker hjelp til, samt nevn noen tider det passer for deg å ha en førstetime.

Du må være over 18 år for å bestille time.

Artikler om utbrenthet

Symptomer på utbrenthet

Vanlige symptomer på utbrenthet er trøtthet og utmattelse, angst, spenninger i nakke og muskler, ryggsmerter, hodepine, vekt og appetittforandringer, mageproblemer, kvalme og søvnproblemer. Les mer

Utbrenthet – når det ikke er noe igjen.

Utbrenthet er en mental og fysisk tilstand der man over tid har utsatt kropp og psyke for så store påkjenninger at man til slutt bryter sammen ettersom all energi har blitt brukt opp. Les mer

Behandling av utbrenthet.

Få hjelp til å bli bevisst de underliggende følelsene som angsten og stresset forsøker holde unna, samt forstå hvordan den depressive mekanismen frarøver deg energien ved å legge lokk på følelser. Les mer

Utbrenthet vs. stress.

Utbrenthet er når den depressive mekanismen legger lokk på egne følelser slik at kroppen mister energi. Kort oppsummert: Stress er en angstreaksjon, mens utbrenthet er en depressiv mekanisme. Les mer

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).