Forebyggelse og behandling av utbrenthet

Går man til fastlegen og sier man er utbrent vil legen gjerne foreta en undersøkelse for å utelukke andre sykdommer, og hvis konklusjonen er utbrenthet får man kanskje en sykemelding og beskjed om å ta tiden til hjelp for å komme til hektene igjen. I noen tilfeller vil legen kanskje foreskrive antidepressiva eller andre medisiner.

Det er mulig å jobbe med de underliggende årsakene til utbrentheten med samtaleterapi/psykoterapi hos en psykolog. Da vil du få hjelp til å bli bevisst de underliggende følelsene som angsten og stresset i kroppen forsøker å holde unna, hvordan den depressive mekanismen frarøver en energi ved å legge lokk på følelser, samt forstå hvilke underliggende antagelser, tanker, handlingsmønstre og forsvarsmekanismer som bidrar til å opprettholde utbrentheten. I tillegg vil du få hjelp til å bli bevisst egne prioriteringer, intensjoner, valg og beslutninger. Du vil også få hjelp til å bli flinkere til å komminusere med folk rundt deg, slik at det blir lettere for deg å sette grenser og si nei til folk uten dårlig samvittighet.

I hvilken grad samtaleterapi vil hjelpe deg ut av uføret avhenger av din egen motivasjon og vilje til endring, ditt nåværende energinivå, grad av angst i kroppen, evne til å kjenne på følelser, i hvilken grad du er villig til å utforske følelser og relasjoner du har med andre, samt hvilken grad av motstand du har mot å lære om egne forsvarsmekanismer og dysfunksjonelle handlingsmønstre.

Selv om samtaleterapi/psykoterapi aldri kan garantere en positiv endring opplever mange at de får stort utbytte av en relativ kort terapiprosess.

Noen blir noen lettere utbrente enn andre. Liten kontakt med egne følelser, et høyt angst og stressnivå, tanker om utilstrekkelighet, lite erfaring, utrygghet, og dårlig selvfølelse kan føre til at en person blir utbrent og en annen ikke ved samme arbeidsplass.

Vi mennesker ønsker mer enn noe annet å jobbe med noe meningsfullt, bli behandlet med respekt, og bli verdsatt for innsatsen vi gjør. Utbrentheten stiller en ofte til veggs med hva i livet som er viktig for en, og hva man ønsker å gjøre med resten av sitt korte liv. Symptomer på utbrenthet forekommer derfor ofte som en foranledning til en mer eksistensiell midtlivskrise eller veivalg.

For å bli bedre må man skjønne hvorfor man ble utbrent i utgangspunktet. Sett i et større perspektiv er det viktig å bli bevisst på hva en selv vil, lære seg å sette grenser, lære seg å si i fra og hevde sin rett, klare å si nei på en tydelig men redelig måte, være klar over sin egen og andres rolle, bli klar over eget og andres ansvar, lære seg å prioritere, verdsette tiden sin og finne balanse i hverdagen, samt å ta pauser og lytte til kroppen.

Et sunnere kosthold, trening og aktivitet, kvalitetstid med folk man er glad i, samt å pleie interesser som gir en energi er forebyggende faktorer ift utbrenthet. Nok søvn, hvile og restitusjon er også viktig, men samtidig må man se på sin egen livssituasjon og gjøre endringer på de områdene som tærer på en og gjør en sliten.

Ofte kan samtaleterapi føre til bedring, da en får muligheten til å se på sider ved ens eget liv som man er blind for og ikke ser selv. Ta kontakt via kontaktskjema nedenfor for å avtale en time.


 

Få energi og livsglede tilbake i hverdagen.

Bestill boken på Amazon her

Mange ønsker teknikker og metoder for å håndtere utbrenthet og få energien tilbake. De spør om hva de spesifikt kan gjøre når de merker at energien i kroppen forsvinner og hva de kan gjøre for å kjenne seg sterke og energifulle i hverdagen igjen.

Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk proppfull av teknikker og måter man på egenhånd kan få kontrollen tilbake i sitt eget liv på og finne tilbake til mening og livslyst. Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok.

I den vil du lære:

  • effektive angstreguleringsteknikker for å roe ned angsten hvor som helst og når som helst.
  • de psykologiske mekanismene som er årsaken til angst, stress, uro, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • hvordan hjernen faktisk fungerer og hvordan den trigger angst i kroppen.
  • måter å sortere tankene på som letter all tankekjøret.
  • hva angst faktisk er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • hvordan du effektivt kan forbedre kommunikasjonen med folk.
  • hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • hvordan du kan lære deg å sette grenser og bruke din naturlige styrke.
  • hvordan du kan få bedre selvtillitt.
  • hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og stresset og de sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer eller andre symptomer.

Ofte forstår de ikke hva som driver  disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen påvirker anspenthetsnivået og symptomer som hjertebank, knute i magen og skjelving etc, og hvordan man kan jobbe med å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Boken er full av teknikker og øvelser du kan bruke til å få energi tilbake i hverdagen og overvinne stress og angst for å få et bedre og mer avslappet liv.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok.

 


 

Bestill time i dag via skjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når det passer for deg å ha en førstetime. Jeg vil ta kontakt med deg innen kort tid.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:


 

Les også andre artikler om depresjon ved å klikke på lenkene under: