Utbrenhet vs Stress | Psykolog i Oslo

Forskjellen på utbrenhet og stress

Stress er når kroppen spenner seg og aktiveres med angst og uro. Dette skjer når ubevisste følelser vekkes i kroppen som angstmekanismen så forsøker dekke over med stress og angst. Utbrenthet er når den depressive mekanismen legger lokk på egne følelser slik at kroppen mister energi. Kort oppsummert: Stress er en angstreaksjon, mens utbrenthet er en depressiv mekanisme.

Ofte tror stressede mennesker at hvis de bare får alt under kontroll i livet sitt så vil stresset gi seg. Men dette er en antagelse om at stresset kommer utenfra (les: fra jobben, frister, kollegaer), men det gjør det ikke. Stress kommer innenfra og er kroppens alarmsystem som trigges i respons til følelser, feks at man er irritert på sjefen som ikke viser respekt.

Utbrenthet derimot handler om at det ikke er noe energi igjen i kroppen. Å være utbrent er «å føle seg tom», være blottet for motivasjon, og at man forsøker å «holde hue over vann». Hvis for mye stress kjennes som at man drukner i ansvar, så kjennes utbrenthet ut som at man er helt tom og energiløs.

Stress er karakterisert ved overengasjement, mens utbrenthet er karakterisert ved oppgitthet. Emosjonene for stress er nærmest overreaktive, mens de for utbrenthet har blitt sløvet ned. Stress skaper et behov for iherdighet og hyperaktivitet, mens utbrenthet skaper hjelpesløshet og håpløshet.

En annen forskjell mellom stress og utbrenthet er at mens man som regel er klar over at man stresser for mye, så er det ikke ofte man merker at man er i ferd med å bli utbrent før man er helt på felgen.

Ta kontakt i dag hvis du ønsker hjelp for stress eller utbrenthet. Bruk kontaktskjema nederst på siden for å bestille en time. Nå tilbyr jeg også online terapi og psykologhjelp via videolink på internett så du kan få hjelp uavhengig av hvor du bor.

 


 

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

 

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre.

Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

I boka vil du lære:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

 

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

 

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).


 

Bestill time via kontaktskjema. Kort ventetid.

Beskriv kort hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når du ønsker en førstetime. Jeg vil ta kontakt innen kort tid. Nå tilbyr jeg også online terapi og psykologhjelp på nettet via videolink.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:


 

Les også andre artikler om utbrenthet ved å klikke på lenkene under: