Symptomer på sosial angst.

Angstsymptomene til en med sosial angst er de samme symptomene som for alle øvrige angstlidelser. Angsten vil kanaliseres gjennom den stripete muskulaturen, glattmuskulaturen, og/eller som en kognitiv/perseptuell forstyrrelse.

  1. Stripete muskulatur
  2. Glattmuskulatur
  3. Kognitive & perseptuelle forstyrrelser

 

Det betyr at under en presentasjonsrunde med ti personer vil en kjenne ukontrollert hjertebank, en vil kjenne at halsen tørker inn og at det er vanskelig å svelge, en vil bli varm og svette ukontrollert, en vil bekymre seg og dyrke worst-case scenarioer mens magen knyter seg, en annen vil få plutselig trang til å gå på do, mens en annen vil miste evnen til å tenke klart.

Ettersom angst skyldes ubevisste følelser endel av egoet forsøker å holde utenfor bevisstheten, vil symptomene en person opplever i en sosial setting avhenge av hva slags følelser denne der og da egentlig føler, intensiteten av disse, hvordan angsten kanaliseres i kroppen, hvor lett tilgjengelig og konstruktive forsvarsmekanismene er i settingen, i tillegg til andre faktorer som biologi, personlighet, og evne til å regulere og kommunisere følelser og angst.

Disse faktorene avgjør hvor lett eller vanskelig det er å overvinne den sosiale angsten. For noen holder det med 1-2 timer for å lære hvordan en kan regulere angsten, forstå hvordan intrapsyken fungerer, samt få hjelp til å komme i kontakt med ubevisste følelser. For andre er dette en lengre prosess som krever mye tid og innsats ettersom de har en rekke dysfunksjonelle forsvarsmekanismer de ikke har evne til å se eller ønske om å vende seg mot, at de har stor motstand mot å kjenne på og uttrykke egne følelser, at de har en motstand mot å erkjenne og akseptere at de kan ha visse følelser i det hele tatt, samt at angsten blir så sterk i situasjonen at de vegrer seg for å teste ut konsepter som tas opp i terapien.

 

Ulike former for sosial angst

De vanligste sosiale situasjonene som trigger angst er:

  • å snakke i forsamlinger (holde presentasjoner, taler, å synge, andre fremføringer).
  • jobbintervju/møter/kollokviegrupper/presentasjonsrunder/foredrag i klassen.
  • situasjoner der andre er utagerende eller krevende, evt situasjoner der andre har en emosjonell respons (gråt, glede, angst, sinne etc).
  • formelle situasjoner.
  • lukkede rom eller situasjoner der en ikke lett kan flykte (fly, buss, trikk, t-bane, bil (spesielt ved kø), heis, forelesninger, kino, konserter).
  • situasjoner med autoritetsfigurer.
  • uformelle sosiale lag (fest, middagsselskaper, på café eller restauranter).
  • situasjoner man må vise hva man har skapt eller laget.
  • situasjoner der man brått blir satt på prøve av andre, blir stilt et spørsmål, eller blir bedt om å si sin mening.
  • uoversiktelige situasjoner med mange folk (kjøpesenter, festivaler, på gata).
  • situasjoner med familie og venner.
  • i intime settinger (på date, i forhold når relasjonen blir for intim).

Noen får sterkest angst i sosiale situasjoner med fremmede, mens andre sterkest angst i situasjoner der de kjenner folk littegrann men ønsker å bli bedre kjent med dem eller bedre likt av dem. Andre får mest angst i situasjoner der de må uttrykke seg ovenfor en autoritetsperson, noen får mest angst rundt kvinner, mens andre får mest angst rundt menn.

Hvorfor angsten kommer i en situasjon og ikke en annen har med måten vi betrakter menneskene i den situasjonen på, hvordan vi antar at de er og hvordan de vil reagere, typen situasjon og i hvilken grad man står fritt til å være spontan vs. formell, hvordan en betrakter seg selv ift andre i situasjonen, tidligere opplevelser i lignende situasjon, og ikke minst, det som er den egentlige grunnen, hvilke følelser som blir trigget ovenfor andre (som man er ubevisst på).

Å forstå hvorfor angsten trigges, hvordan tankene påvirker angstnivået, hvilke dysfunksjonelle handlingsmønstre man benytter, samt hva man føler i spesifikke sosiale situasjoner er en viktig del av den terapeutiske prosessen med å overvinne angsten. Bestill time via kontaktskjema nedenfor om du ønsker hjelp for sosial angst. Jeg tilbyr onlineterapi og psykologhjelp med bruk av videolink på internett.

Bestill time via kontaktskjema

10 + 8 =

Endring i praksis høsten 2018.

Fra og med oktober 2018 gikk jeg over til å kun tilby online timer, dvs at jeg ikke lenger er tilgjengelig på kontoret i Solligt. 2 i Oslo.

Jeg nås lettest via kontaktskjema ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Jeg svarer deg som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Skriv kort om problemet du ønsker hjelp til, samt nevn noen tider det passer for deg å ha en førstetime.

Du må være over 18 år for å bestille time.

Artikler om sosial angst

Hva er sosial angst?

De med sosial angst tror at angsten betyr at de er redde eller frykter noe(n), og skjønner ikke at angsten kommer innenfra som et signal om at ubevisste følelser manifesteres seg i kroppen som angst Les mer

Prestasjonsangst.

For mange kommer angsten tilsynelatende helt uten grunn. De er ikke redde eller bekymret sier de, men de klarer ikke forklare hvorfor kroppen reagerer med angst i en situasjon der de skal si noe til en forsamling. Les mer

Sosial angst – tips.

For å overvinne sosial angst er det flere ting man kan gjøre. I denne artikkelen blir du kjent med konsepter og teknikker som reduserer angsten i sosiale settinger. Les mer

Behandling av sosial angst.

Det er mulig å overvinne sosial angst hvis man er motivert til prosessen. Psyko-dynamiske, kognitive, metakognitive og atferdsteknikker er effektivt ved behandlingen. Les mer

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).