Hva er sosial angst? | Psykolog i Oslo

Hva er sosial angst?

Den tredje vanligste psykiske lidelsen er sosial angstlidelse, også kalt sosial fobi. Dette er en frykt for sosiale situasjoner der angst, forlegenhet eller flauhet kan inntreffe. Felles for de med sosial angst er at de tror at angsten skyldes ytre forhold som situasjoner eller folk, snarere enn å forstå at angsten skyldes ubevisste følelser i dem selv.

De med sosial angst tror at angsten betyr at de er redde eller frykter noe(n), og skjønner ikke at angsten kommer innenfra som et signal om at ubevisste følelser manifesteres seg i kroppen som angst. De er mao ikke klar over egne følelser i sosiale situasjoner.

Sosial angst karakteriseres av en frykt/bekymring for visse sosiale situasjoner. Dette er ofte situasjoner der utfallet er uvisst og man samtidig tror at man kommer til å bli observert og evaluert.

Disse situasjonene oppfattes som så skremmende at man blir angstfull av bare å tenke på dem. Man prøver så å unngå de angstutløsende situasjonene for enhver pris. Eksponering for situasjonene forårsaker nesten uten unntak angst, noe som igjen kan resultere i panikkanfall.

Situasjoner blir enten unngått eller utholdt med betydelig angst, uten at vedkommende blir bevisst egne følelser i situasjonen. Videre distraherer man seg med bekymringer for om man vil gjøre noe som kan føre til forlegenhet eller ydmykelse, slik som å glemme hva man skulle si, si noe feil, vise andre at man har angst, skjelve, svette, rødme eller stamme foran andre. Denne bekymringen kan bli så sterk og ubehagelig at personen går passiv og blir handlingslammet.

Når angsten kommer i de fleste sosiale situasjoner kaller man det en generell sosial angst. Denne er assosiert med et mer komplekst symptombilde som ofte inkluderer depresjon, sosial tilbaketrekning, kritisk selvbilde, bekymring for negativ evaluering av andre, unngåelse, isolering, og høy grad av selvbevissthet. Generell sosial angst inntreffer som regel i tidligere alder enn sosial angst for en spesifikk situasjon (f.eks. frykt for å tale i forsamlinger). Generell sosial angst korrellerer også med et høyere nivå av nevrotisisme, sjenerthet i barndommen, og introversjon. Folk med generell sosial angst er ofte ekstremt selvbevisste og tenker på seg selv og hvordan de fremstår kontinuerlig.

For andre er angsten knyttet til en spesifikk sosial situasjon, som f.eks. å spise på restaurant, snakke med fremmede, eller å gå på fest eller sosiale tilstelninger. Den mest vanlige formen for sosial angst er frykten for å snakke i forsamlinger.

Vanlige utløsende triggere for angsten kan være å; møte nye mennesker, være sentrum for oppmerksomhet, bli observert mens man gjør noe, prestere foran andre, bli kritisert, snakke med/til autoritetsfigurer, bli ropt opp i klassen, presentasjonsrunder, gå på stevnemøte, flørte, ta telefonsamtaler, bruke offentlige toaletter, ta eksamen, spise eller drikke i offentlighet, si noe under et møte, samt være på fest eller sosiale sammenkomster.

Felles for enhver med sosial angst er bekymringen for å bli evaluert, bedømt, latterliggjort, eller ydmyket i offentlighet. Karakteristisk er bekymringene for at andre vil tenke negativt om en, tro en er dum eller uintelligent, eller at andre tror en ikke er god nok. Tanker om at man ikke vil klare å leve opp til andres forventninger og at man ikke vil bli betraktet som kompetent nører opp under disse. Folk med sosial angst karakteriseres derfor ved at de gir andres meninger og forventninger større betydning enn sin egen vilje og vurderingsevne. Dette bidrar i stor grad til å opprettholde angsten.

Selv om man innser at bekymringen for å bli bedømt og vurdert til en viss grad kan være overdreven og irrasjonell, gjør den forståelsen lite for å dempe angsten så lenge man fortsetter å gi andres meninger større betydning enn sine egne standarder og prinsipper.

Det kan føles som at man er den eneste med sosial angst, men det er en veldig vanlig lidelse. Mange mennesker sliter med det, men med et ønske og en motivasjon om å forstå sine egne følelser, handlingsmønstre og antagelser er det mulig å overvinne angsten. Ta kontakt via kontaktskjema nedenfor og bestill en time hvis du ønsker hjelp for sosial angst. Jeg tilbyr også online terapi og psykologtimer via internett.

 

 


 

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

 

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre.

Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

I boka vil du lære:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

 

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

 

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

 

 


 

Bruk kontaktskjema for å bestille en time.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når det passer for deg å ha en time. Jeg vil ta kontakt med deg innen kort tid. Jeg tilbyr også online terapi og psykologtimer med videolink via internett.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:

 


Les også andre artikler om sosial angst og sosial fobi ved å klikke på en av lenkene under: