Behandling av sosial angst

Det er fullt mulig å overvinne den sosiale angsten hvis man er motivert og forplikter seg til prosessen (selv i vanskelige perioder).

Terapiformen jeg praktiserer alternerer mellom bruk av psykodynamiske, kognitive, metakognitive og atferds-/eksponeringsteknikker. Hovedfokuset er en psykodynamisk forståelse sosial dynamikk og relasjoner, samt forståelsen av de intrapsykiske mekanismene som utløser og opprettholder angsten.

Jeg fokuserer på at du skal forstå forskjellen mellom følelser i kroppen, angsten og hvordan regulere denne, samt forsvarmekanismer, handlingsmønstre og underliggende antagelser som gjør at angsten holdes ved like. Samtalene bærer preg av en aktiv dialog der du vil få kontinuerlig tilbakemelding, og vi går spesifikt inn i nåværende situasjoner og analyserer de sånn at du forstår hvorfor angsten trigges i situasjoner basert på hvordan du forholder deg til andre og deg selv. Vi vil diskutere konsepter innenfor sosial dynamikk slik at du ser hva slags følelser som trigges i ulike situasjoner og hvordan du kan forholde deg til de mer konstruktivt. Vi vil også trekke paralleller til tidligere opplevelser og relasjoner der det er hensiktsmessig for å se hvordan mønstre og forsvarsmekanismer har utviklet seg over tid som en respons til dine tidligste relasjoner. Det innebærer ikke at det blir et stort fokus på å grave i fortiden for gravingens skyld, men gjøres for å skape større forståelse for hvorfor ting har blitt som de har blitt. Hovedfokuset er allikevel mest på relasjoner i nåtiden.

I løpet av en terapiprosess vil vi gå gjennom:

  • Hvordan regulere angsten og finne ro i kroppen i sosiale situasjoner.
  • Hvorfor angsten oppstår i utgangspunktet og hvordan den er linket til ubevisste følelser i kroppen.
  • Hvilken funksjon forsvarsmekanismer og handlingsmønstre har og hvordan man kan endre de til mer konstruktive mønstre.
  • Hvordan man kan utfordre negative og uhensiktsmessige tanker og antagelser som utløser og holder ved like angsten, og hvordan erstatte dem med konstruktive tanker, holdninger og handlinger.
  • Nye måter å kommunisere egne følelser og måter å forholde seg til andre på
  • Hvordan man kan møte sosiale situasjoner som trigger angst snarere enn å unngå slike situasjoner.
  • Nye måter å se på sosiale situasjoner og dynamikken mellom mennesker på.
  • Årsakene til at angsten rundt mennesker har oppstått.
  • Nye måter man kan tenke om tankene og bekymringene sine, samt lære seg å sortere tanker effektivt.

Vi avtaler ikke et langt terapiforløp på forhånd, men tar en time av gangen. Fra gang til gang er det du selv som setter agendaen. Vi tar opp problemer du har som du ønsker hjelp til, og hvilke problemer dette er bestemmer du selv fra gang til gang.

Lengden på denne prosessen vil variere fra person til person. I psykoterapi er det aldri noen garanti for positiv endring, men de aller fleste opplever god fremgang i løpet av relativt kort tid (3-10 timer som regel). Resultatet av denne prosessen avhenger av din egen motivasjon, i hvilken grad du kommer til timene med motstand mot å utforske følelser og tanker, samt i hvilken grad du er villig til å gå ut av komfortsonen og bruke konseptene fra timene i hverdagen.

Jeg tilbyr høsten 2018 og våren 2019 onlineterapi og psykologtimer via internett med bruk av sikre videoløsninger.

 

Bestill time via kontaktskjema

11 + 3 =

Endring i praksis høsten 2018.

Fra og med oktober 2018 gikk jeg over til å kun tilby online timer, dvs at jeg ikke lenger er tilgjengelig på kontoret i Solligt. 2 i Oslo.

Jeg nås lettest via kontaktskjema ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Jeg svarer deg som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Skriv kort om problemet du ønsker hjelp til, samt nevn noen tider det passer for deg å ha en førstetime.

Du må være over 18 år for å bestille time.

Artikler om sosial angst

Symptomer på sosial angst

Angstsymptomene ved sosial angst er de samme som for øvrige angstlidelser. Angsten kanaliseres enten gjennom den stripete muskulaturen, glattmuskulaturen, og/eller som en kognitiv/perseptuell forstyrrelse. Les mer

Prestasjonsangst.

For mange kommer angsten tilsynelatende helt uten grunn. De er ikke redde eller bekymret sier de, men de klarer allikevel ikke forklare hvorfor kroppen reagerer med angst i en situasjon der de skal si noe til en forsamling. Les mer

Sosial angst – tips.

For å overvinne sosial angst er det flere ting man kan gjøre. I denne artikkelen blir du kjent med konsepter og teknikker som reduserer angsten i sosiale settinger. Les mer

Hva er sosial angst?

De med sosial angst tror at angsten betyr at de er redde eller frykter noe(n), og skjønner ikke at angsten kommer innenfra som et signal om at ubevisste følelser manifesteres seg i kroppen som angst. Les mer

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).