Parterapi i Oslo.

– Lær å kommunisere bedre

Mange par ønsker hjelp til å kommunisere bedre med hverandre. I tillegg er det vanlig at par tar kontakt fordi de har havnet i en situasjon de ikke selv klarer å komme ut av.

Vanskelige temaer par sliter med å håndtere selv er seksualitet, sjalusi, utroskap, forpliktelse, hengivenhet, barneoppdragelse, økonomi og jobb, samt forskjellige verdisyn, ønsker og mål med tilværelsen og forholdet. Mange syntes at gnisten og lidenskapen har gått ut av forholdet og er usikre på hvordan man kan få denne tent igjen. Parterapi kan også være en arena for å jobbe med de positive tingene som lek og moro, glede, fellesskap og veien videre.

I parterapien vil egen opplevelse av forholdet og hvordan dere selv bidrar bevisst og ubevisst til dynamikken mellom dere bli belyst. Dette kan være vanskelig og utfordrende for mange. Unngåelsesmekanismer og forsvarsstrategier vil bli påpekt, og man blir oppmuntret til oppriktighet og nærhet og til å uttrykke det man faktisk føler og vil.

 

Forventninger til parterapi.

Noen par har et urealistisk forhold til hva parterapi er og hva de kan forvente av det. Ofte har paret en konflikt og de ønsker en dommer som kan fortelle dem hvem som har rett og hvem som tar feil. Men det er ikke parterapeutens rolle å være den som skal bestemme i forholdet deres. Fokus i parterapien er å lære seg å kommunisere bedre basert på integritet og ærlighet, bli bevisst på situasjoner som skaper angst, følelser og forsvarsmekanismer og lære seg å regulere de og kommunisere de på en mer konstruktiv måte, samt lære mer funksjonelle måter å samhandle og uttrykke seg selv på.

Et forhold er på mange måter en investering. Dess mer du bidrar, jo mer får du tilbake. Slik er det også med parterapi. Et forhold som over lang tid har utviklet seg i en negativ retning trenger som oftest mer enn én terapitime for å snu den dårlige trenden. Parterapi er som all annen terapi en prosess som går over tid og ikke en quick-fix.

 

Fokus i parterapi.

Parterapi fokuserer ikke bare på problemene som eksisterer i relasjonen. I parterapi får man også hjelp til å:

  • lære å kommunisere bedre.
  • forstå, diskutere og løse konflikter i forholdet.
  • bli bevisst hvilke faresignaler som truer forholdet.
  • bevisstgjøre og eventuelt justere forventningene man har til parforholdet.
  • ivareta og stimulere gjensidighet og nærhet gjennom verdier som glede, moro, intimitet, seksualitet og vennskap.
  • utdype bevisstheten om og evnen til oppgjør og tilgivelse.
  • gi mulighet til å ta vare på og styrke hengivenhet og forpliktelse.

Man vil få mulighet til å snakke sammen på en måte som man ikke får når man er hjemme, og man får hjelp til å lytte til hverandre og forstå den andres synspunkter og meninger. Å lære seg å kommunisere konstruktivt innebærer å lære seg og formidle egne ønsker og behov på en tydelig og respektfull måte, samt å lære seg og lytte bedre til den andre.

I tillegg til hvordan bedre kommunikasjon,  håndtere konflikter og krangler, og hvordan forstå dynamikken i forholdet, fokuserer parterapi også på individuelle utfordringer som hver av partene har. Dette kan inkludere depresjon, angst, aggresjon og sinne, rus og avhengighet, utbrenthet, samt egne forsvarsmekanismer mm.

Parterapi kan vare i relativt kort tid og ofte trenger man kun noen få timer for å jobbe seg gjennom en krise. I noen tilfeller der forholdet har gått på rot over lengre tid og der motsetningene er mange, kan det hende at man trenger et lengre terapiforløp for å komme til bunns i alt som er usagt og uløst.

 

 


 

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

 

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre.

Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

I boka vil du lære:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

 

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

 

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

 

 


 

 

Bestill time i dag via kontaktskjema. Kort ventetid.

Beskriv kort hvorfor dere tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når det passer for dere å ha en oppstartstime. Husk at parterapitimer er 90 minutter. Jeg vil ta kontakt i løpet av kort tid.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt: