ISTDP | Psykolog i Oslo

Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy (ISTDP)

 

Bakgrunn & Metode

Basert på psykodynamiske prinsipper ble ISTDP grunnlagt på 70-tallet. Hovedtanken er at ubevisste følelser blir holdt utenfor en persons bevissthet av angst og dysfunksjonelle forsvarsmekanismer. Psykologisk lindring skjer ved å gi slipp på forsvarsmekanismene og bli bevisst de ubevisste følelsene som angsten forsøker å dekke over. Dette vil igjen føre til at symptomer letter fordi angst ikke lenger gjør kroppen anspent.

Folk begynner i psykoterapi fordi de har symptomer (les: angst, tvangstanker, fobier, uro, stress, fysiske plager, depresjon, utbrenthet etc) som plager dem, men de er ofte forvirret eller uvitende over hva det er som forårsaker symptomene de sliter med. ISTDP tar utgangspunkt i at disse symptomene er resultatet av følelser som psykens ubevisste tolker som for smertefulle og ubehagelige til at de kan komme fram i bevisstheten.

Hovedmålet med ISTDP er å overvinne ens indre ubevisste kamp mot egne følelser. På grunn av følelsenes skremmende og emosjonelt smertefulle natur oppstår det konflikt mellom følelser og angst. Ved at denne konflikten blir bevisst kan en person lettere tolerere, akseptere og verdsette egne følelser slik at angsten ikke trenger å undertrykke disse, og det fører igjen til at lindring og vekst kan oppstå.

 

Intensiv & Dynamisk

Terapiformen kalles intensiv nettopp fordi personen blir oppmuntret og utfordret til å møte disse ubevisste følelsene. Disse vil pasienten bli eksponert for på den mest helhetlige måten innenfor den korteste tiden dette terapeutisk lar seg gjøre. Dette gjøres ved å utforske spesifikke episoder i personens liv der følelser, angst og symptomer oppstår, og forsøke linke disse til ens relasjoner, ens egen vilje, og hva følelsene forsøker fortelle en.

Hvorfor terapiformen kalles dynamisk er fordi den bruker ubevisste prosesser som en medspiller i den indre kampen mellom følelser og forsvarsmekanismer. Målet er å erfare, akseptere og uttrykke disse blandede, motstridene og ubehagelige følelsene nettopp fordi det er det som i sin tur vil føre til lindring av symptomer.

 

ISTDP – en effektiv metode

ISTDP som terapimetode har blitt studert og forsket på i mer enn fire tiår og kan vise til meget gode og vedvarende resultater. Metoden skaper bedring innenfor et relativt kort tidsperspektiv og er en anerkjent terapimetode for behandling av psykiske plager innenfor en hel rekke lidelser inkludert angstlidelser, depresjon og personlighetsforstyrrelser.

Ved å fjerne de hindringene som blokkerer ubevisste følelser kan endring skje raskt, noe som kan ses både ved en karakterendring hos klienten og ved at symptomene som lenge har plaget klienten opphever.

Kontakt psykolog Kristian Skåksrud Nibe i Oslo og bestill en time hvis du ønsker hjelp for symptomene du sliter med. Nå tilbyr jeg også online terapi og psykologtimer via nettet, enten via Skype eller appear.in, så du kan få psykologbehandling uansett hvor du bor så lenge du har internett.

 


 

 

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

 

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre.

Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

I boka vil du lære:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

 

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

 

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

 


 

Bruk kontaktskjema for å bestille en time.

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når detå ta en førstetime. Jeg vil ta kontakt med deg innen kort tid.

Nå tilbyr jeg også online terapi, slik at du kan få psykologhjelp uansett hvor du bor så lenge du har internett.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon:

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt: