Behandling av fobier.

Fobier er ganske vanlig og som oftest forårsaker de kun små forstyrrelser i hverdagen. Hvis fobien ikke påvirker livet i nevneverdig grad og ikke forårsaker sterke symptomer er det trolig lite å bekymre seg for. Men hvis fobien ødelegger for normale daglige gjøremål bør man vurdere å søke hjelp. Du bør vurdere å søke hjelp hvis fobien:

• trigger intens angst og panikk.
• fører til at du unngår mennesker, situasjoner og steder.
• fører til unngåelse av normale daglige rutiner, helsehjelp, barn og familie, økonomiske forpliktelser og annet ansvar.
• har vart lengre enn seks måneder.

Den vanligste behandlingsformen for fobier er eksponeringsterapi. Denne behandlingsformen er veldig effektiv og anslagsvis 75 % klarer å bli kvitt fobien sin helt når eksponeringsterapi gjennomføres på en effektiv måte

I eksponeringsterapi blir man eksponert for objektet eller situasjonen man frykter i et trygt og kontrollert miljø. Den vanligste prosedyren ved eksponeringsterapi er en gradvis tilnærming til det angstutløsende objekt.

Eksempel på gradvis eksponeringsterapi: Hundefobi.

Hvilket trinn man begynner på avhenger av intensiteten og omfanget av fobien. Nedenfor følger et eksempel på eksponeringsterapi for en  person med sterk hundefobi. De fleste med mild hundefobi kan begynne på trinn 10 eller på et senere trinn.

Trinn 1: Tegn en hund.
Trinn 2: Les og lær om hunder.
Trinn 3: Se på fotografier av hunder.
Trinn 4: Se på videoer av hunder.
Trinn 5: Observer en hund gjennom et lukket vindu.
Trinn 6: Observer en hund gjennom et delvis åpent vindu.
Trinn 7: Observer en hund i bånd fra 30 meters avstand.
Trinn 8: Observer en hund i bånd fra 15 meters avstand.
Trinn 9: Få en hjelper til å gå med en hund i bånd på 6-7 meters avstand.
Trinn 10: Få en hjelper til å gå med en hund i bånd på 2-3 meters avstand.
Trinn 11: Klapp en valp i bånd.
Trinn 12: Lek med en valp med en hjelper til stede.
Trinn 13: Klapp en voksen hund i bånd.
Trinn 14: Lek med en voksen hund med en hjelper til stede.
Trinn 15: Lek med en voksen hund alene.
Trinn 16: Lek med to voksne hunder.

Underveis lærer man seg angstreguleringsteknikker og måter en kan bearbeide tanker og følelser som oppstår under hvert trinn for å endre tankemåter og forberede seg for det neste trinnet. Denne prosessen har vist seg særdeles effektiv i å behandle nær sagt alle fobier. F.eks. hvis du lider av tannlegeskrekk kan et av de første trinnene være å sitte på venterommet, et annet være å snakke med tannlegen, et annet å sitte i tannlegestolen osv.

Eksponeringene er hele tiden kombinert med angstreguleringsteknikker og avslapningsteknikker. I tillegg vil en psykolog være ved din side og støtte deg og bidra med å bearbeide kognitive og emosjonelle prosesser som kommer opp. Gjennom repeterte eksponeringer for angsten vil du begynne å innse at objektet/situasjonen, selv om den er ubehagelig, ikke er truende og ikke kan skade deg. Med hver gjentatte eksponering øker også opplevelsen av kontroll og fobien begynner å miste makten over deg.

En annen variant av eksponeringsterapi kalles deltakende modellering. Her viser terapeuten deg måter du kan håndtere det angstutløsende objektet på. Ved heisfobi viser terapeuten deg hvordan du kan ta heis uten angst og etter at du har sett terapeuten ta heisen noen ganger i en avslappet tilstand, blir det også lettere for deg å gjøre det samme uten angst.

Lag ditt eget eksponeringsprogram.

Skaff deg kunnskap om angst og fobier og lær deg angstreguleringsteknikker. Skaff deg også innsikt om opprettholdende årsaker, forsvarsmekanismer, mestringsstrategier, og eksponeringsteknikker. Det er fint mulig å eksponere seg og trene seg opp på egenhånd.

Det beste man kan gjøre hvis man ønsker å bli kvitt fobien på egenhånd er å lage sitt eget eksponeringsprogram. Dette innebærer at man gradvis eksponerer seg for det angstutløsende stimuliet og at man må bruke fantasien. Eventuelt kan man skaffe seg en hjelper som kan gå til anskaffelse av det fryktede objektet.

Ved edderkoppfobi kan man for eksempel begynne med en edderkopp på glass på andre siden av rommet, så kan man flytte glasset nærmere og nærmere. Bruk fantasien og husk at den eneste måten man blir kvitt angsten på er å møte den.

Utfordre bekymringer og negative tanker.

Gå inn for å utfordre bekymringer og negative tanker. De engstelige tankene som utløser og kontinuerlig mater fobien din er som regel både negative og urealistiske. Det kan hjelpe å utfordre disse tankene og sette de på prøve.

Et vanlig eksempel på en negativ tanke ved heisskrekk er: ”Heisen vil bryte sammen og jeg vil bli fanget og dø av luftmangel”. Denne tanken kan man utfordre på følgende måter:

Finnes det bevis som motsier denne tanken?

”Jeg ser mange som bruker heisen og den har aldri brutt sammen”
”Jeg har aldri hørt om noen som har dødd av luftmangel i en heis”
”Jeg har aldri selv vært i en heis som har brutt sammen”
”Det finnes luftventilasjoner i heiser som forhindrer at det blir tomt for luft”

Kan du gjøre noe for å løse situasjonen hvis den skulle inntreffe?

”Jeg antar at jeg kan trykke på alarmknappen eller bruke mobiltelefonen for å ringe etter assistanse.”

Er tenkningen din uhensiktsmessig?

”Ja. Jeg driver og spår i fremtiden ettersom jeg ikke har noe bevis nå for at heisen vil bryte sammen”

Hva vil du si til en venn som har denne frykten?

”Jeg ville trolig si at sannsynligheten for at heisen vil bryte sammen er minimal ettersom jeg ikke daglig hører om det i nyhetene eller fra andre.”

Online psykologbehandling for fobier.

Jeg tilbyr fobibehandling på nett, så ta kontakt via kontaktskjema nedenfor hvis du ønsker hjelp for fobien.

Populært fra bloggen.

14 tips for hvordan håndtere stress & bekymringer.

38 % av oss bruker en stor del av tilværelsen på bekymringer. Få praktiske tips om hvordan bryte denne vanen samt hvordan redusere stress i hverdagen. Les mer

Tinnitus – kan psykologisk behandling hjelpe?

Ca 800 000 nordmenn lider av tinnitus, noen i så stor grad at det ødelegger livskvaliteten betraktelig. Psykologisk behandling kan lindre symptomtrykket. Les mer

Hva er kognitiv psykologi og kognitiv adferdspsykologi (CBT)?

CBT er en effektiv terapimetode som brukes i behandlingen av en rekke angstlidelser, psykosomatiske lidelser, samt depresjoner og relasjonsvansker. Les mer

Hva er de vanligste forsvarsmekanismene?

Forsvarsmekanismene våre forsvarer oss mot våre ubehagelige følelser. Ved å bli bevisst de vanligste forstår man mer av egen psyke og hvorfor andre reagerer som de gjør. Les mer

Bestill online psykologtime via kontaktskjema.

Kun online psykologhjelp.

Jeg tilbyr nå kun online psykologhjelp som psykolog på nett og er ikke lenger tilgjengelig på kontoret i Oslo.

Bruk kontaktskjemaet ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Beskriv kort problemet og foreslå noen tider som passer for en førstetime. Jeg svarer som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Prisen er 1490,- kr per 45 min. time. Du må være over 18 år.

Mest leste artikler

Symptomer på utbrenthet.

Symptomer på stress.

Hvordan mestre sosial angst.

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

• En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske årsakene til angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Psykologisk kunnskap og verktøy presentert på en lettfattelig måte.

Mange er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).