Symptomer på angst

Ettersom angst omfatter en rekke beslektede tilstander og symptomer, kan angstsymptomene i praksis se veldig forskjellig ut fra person til person. Det de fleste ikke vet er at angst kanaliseres i kroppen på tre forskjellige måter:

1) Stripete muskulatur, 2) Glattmuskulatur, 3) Kognitive & perseptuelle forstyrrelser.

Pathways of anxiety_800_gifStripete muskulatur er alle muskelgruppene du med vilje kan bevege på. Dette er alle musklene du trener på gymmen. Som regel viser denne angsten seg som hjertebank, skjelving, svetting, anspenthet, og som en knute i magen og brystet. Dette er den vanligste og «sunneste» angsten. Den stripete muskulatur angsten vises også via symptomer som sukking og dype åndedrett, pustevansker, søvnvansker og urolig søvn, utmattelse, rødming, prikking i huden, samt varme- og/eller kuldefornemmelser i kroppen.

Angst kan også påvirke glattmuskulaturen, muskler vi ikke bevisst kan kontrollere. Ofte aktiverer angsten de indre organene, spesielt magen, og manifesterer seg som forstoppelse, diarré, løs mage, oppblåst mage, luft i magen, eller som kribling i magen. Mange sliter med oppblåst mage i årevis uavhengig av kostholdet, uvitende om at magen er oppblåst pga ubevisste følelser. Glattmuskulaturangst gir også symptomer i halsen og svelget. Tørr hals, vanskeligheter med å svelge, kvelningsfornemmelse, eller hosting, er vanlige symptomer. Andre vanlige angstsymptomer som kanaliseres gjennom glattmuskulaturen er hodepine, ringing i ørene eller øresus, kvalme, utslett, røde flekker på huden, impotens, opphovning i vagina, smerter i underlivet, urineringstrang, kalde fingre, føtter, og tær, eller uforklarlige smerter, som feks smerter på bare en side av kroppen, ryggplager, nakkesmerter, eller leddplager.

I tillegg kan angsten påvirke de kognitive og perseptuelle evnene. Dette inkluderer evnen til å tenke klart og til å rette oppmerksomheten dit man ønsker. Symptomer som vanskeligheter med å konsentrere seg, hukommelessvikt, at man ikke får sortert tankene eller klarer å tenke klart pga tankekjør, at tankene skifter ukontrollert i høyt tempo, svimmelhet, at man lurer på hva som er virkelighet og fantasi, «ute av seg selv» opplevelse, mangel på impulskontroll og økt utagering, at man får «black-out» eller soner ut, samt problemer med å oppfatte hva andre sier til en.

Med andre ord er ikke angst bare hjertebank, anspenthet, og knute i magen. Angst er også symptomer man tidligere aldri ville trodd var angst fordi man ikke har lært hva angst faktisk er.

Ettersom mange av angstsymptomene ikke er symptomer de fleste assosierer med angst fører det til at mange angsttilfeller forblir ubehandlet over flere år før man blir klar over hva symptomene faktisk skyldes.

Nettopp pga dette antar mange mennesker som lider av angst at de hovedsakelig lider av en somatisk sykdom. De går gjerne til en rekke leger og får flere medisinske utredninger før angstlidelsen blir oppdaget eller diagnostisert.

Hvordan angsten kanaliseres er individuelt og avhenger av biologi, genetikk, intensiteten av de underliggende følelsene, samt hvor effektive og tilgjengelige forsvarsmekanismene er.

Ved å vite at angst hverken er en følelse og heller ikke betyr at man er redd, men at det er kroppens alarmsystem som trigger muskelspenninger grunnet ubevisste følelser som hjernen ikke ønsker skal bli bevisst, gjør det at man ikke blir redd for angsten men at man klarer å kjenne etter og bli bevisst hva slags følelse(r) det er som presser på. Hvordan håndtere angstmekanismen kan du lære alt om her.

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre.

Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

I boka vil du lære:

• En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

Bestill time i dag via skjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når det best passer for deg å ha en førstetime. Jeg vil ta kontakt med deg innen kort tid.

Nå tilbyr jeg også online terapi så du kan få psykologhjelp via internett.

Les også andre artikler om angst ved å klikke på lenkene under: