Angst = ubevisst frykt for egne følelser

Mange er ikke klar over hva angst egentlig er. De tror angst betyr at de er redde eller at de er i fysisk fare, men vet ikke at i hjernen finnes en mekanisme som angriper følelser med muskelspenninger (les: angst) få millisekunder etter at en følelse har oppstått. Denne angstmekanismen trigges for å forhindre «smertefulle» følelser i kroppen. Derfor vil en person med angst kjenne anspenthet, uro og nervøsitet fremfor å kjenne underliggende følelser som sinne, tristhet, glede og skyldfølelse.

 

Det er forskjell på frykt og angst

Det er forskjell på frykt og angst. Det er normalt å være redd når man er i reell fysisk fare eller når man står ovenfor ytre trusler. Frykt er kroppens naturlige reaksjon til en ytre fare som truer ens overlevelse, og da reagerer kroppen med en fight-eller-flight respons for å holde en trygg. Frykt er med andre ord en automatisk alarm som slår seg på i kroppen når vi er i reell fysisk fare. Selv om det føles ubehagelig å være redd er ikke denne kroppslige alarmfunksjonen alltid en dårlig ting ettersom den automatisk aktiverer kroppen og gjør den beredt til å reagere kjapt. Frykt hjelper oss med å holde oss årvåkne, fokuserte, og til å kjenne igjen farer uten at vi trenger å bruke verdifull tid i en overlevelsessituasjon på å tenke på om vi er i fare eller ikke.

 

Angst forsøker å forhindre at smertefulle følelser blir erfart

Angst kan kjennes noenlunde likt ut som frykt, men forskjellen er at angst skyldes følelser i kroppen som en del av hjernen forsøker å holde utenfor bevisstheten. Angst er en beskyttelsesmekanisme som den ubevisste delen av hjernen setter i gang for å forhindre at følelser man i løpet av livet har «lært seg» kan være emosjonelt smertefulle blir kjent på. Du kan lære om angstmekanismen og hvordan håndtere den her.

 

Tegn på at man har angst

Det er sannsynlig at man har en angstlidelse hvis man:

  • er konstant anspent, bekymrer seg, eller føler at man ”lever på stupet”.
  • merker at angsten forstyrrer med evnen til å arbeide, studere eller gjøre dagligdagse oppgaver.
  • er plaget av frykt som man vet er irrasjonell, men som man allikevel ikke klarer å gi slipp på.
  • tror at noe farlig eller katastrofalt kommer til å skje hvis ting ikke blir gjort på en spesiell måte.
  • unngår hverdagslige situasjoner eller aktiviteter fordi de gjør en engstelige.
  • opplever plutselige panikkanfall.
  • føler at fare kan inntreffe når som helst.
  • har utviklet tvangshandlinger eller tvangstanker som har blitt en del av de daglige rutinene.
  • har utviklet fobier.
  • er urolig i kroppen.
  • sover urolig om natten.
  • har vanskelig for å tenke klart pga konstant tankekjør.
  • har uforklarlige fysiske plager eller symptomer som ikke har direkte medisinsk årsak.
  • er overdrevent sjenert eller tilbaketrukket i sosiale settinger.

 

Behandling av angst

ISTDP som psykoterapimetode for angstlidelser har vist seg veldig effektiv og mange føler en markant bedring relativt tidlig i behandlingsforløpet. Ta kontakt i dag og bestill en time via kontaktskjemaet nedenfor om du ønsker hjelp for angsten.

Jeg tilbyr online terapi og psykologbehandling på internett via Skype eller appear.in.

Bestill time via kontaktskjema.

5 + 3 =

NB: Høsten 2018 og Våren 2019

Høst 2018 og vår 2019 tilbyr jeg kun online timer, dvs at jeg ikke er tilgjengelig på kontoret i Solligt. 2 i Oslo før høsten 2019.

Jeg nås lettest via kontaktskjema ettersom jeg sjelden er tilgjengelig på telefon. Jeg svarer deg som regel i løpet av noen timer, og senest neste virkedag.

Skriv kort om problemet du ønsker hjelp til, samt nevn noen tider det passer for deg å ha en førstetime.

Du må være over 18 år for å bestille time.

Relaterte artikler om angst

Symptomer på angst.

Panikkangst.

Behandling av angst.

Fobier.

Ettersom angst omfatter en rekke beslektede tilstander og symptomer, kan angstsymptomene i praksis se veldig forskjellig ut fra person til person. Det de fleste ikke vet er at angst kanaliseres i kroppen på tre forskjellige måter Les mer

For en som har panikkanfall kjennes angsten så ubehagelig og overveldende at man tror ens siste time har kommet. Man opplever følelser, angst og tanker som om de er én uhåndterlig ting, og er dermed livredd for det som skjer. Les mer

Det som kurerer angsten er å bli komfortabel og aksepterende av alle sine følelser, ettersom angstmekanismen trigges som en respons til ubevisste følelser og forsøker holde disse utenfor bevisstheten. Les mer

En fobi er angst som tolkes som frykt for en ytre ting eller hendelse. Menneskesinnet kan i teorien utvikle en fobi mot alle tenkelige ting. Les mer

Nå ute: Effektiv selvhjelpsbok

Bli kvitt angst, stress og utbrenthet.

Mange er lei av å leve med angst, stress og utbrenthet og ønsker seg en bedre og symptomfri tilværelse fylt med indre ro, energi, og selvtillit.

Jeg har skrevet en lettlest selvhjelpsbok (på engelsk) som forklarer hvordan dette kan la seg gjøre. Den fås kjøpt på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle). Les mer om boka her >

Boken vil lære deg:

  • En effektiv angstreguleringsteknikk som roer ned angsten hvor og når som helst.
  • De psykologiske mekanismene som forårsaker angst, stress, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • Hva angst egentlig er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • Hvordan hjernen faktisk fungerer og hvorfor den utløser angst for å dekke over følelser.
  • Hvordan og hvorfor hjernen legger lokk på følelser (les: deprimerer dem), og hvordan man kan overvinne den depressive mekanismen som skaper og opprettholder depresjon og utbrenthet.
  • Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret.
  • Hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • Hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • Hvordan du kan forbedre kommunikasjonen din med andre.
  • Hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • Hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • Hvordan du kan sette grenser for ovenfor andre og bruke din naturlige styrke uten dårlig samvittighet.
  • Hvordan du kan få bedre selvtillit og selvfølelse.
  • Hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • Hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og sliter med angst, stress, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, sosial angst, prestasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kontinuerlige bekymringer, tankekjør, manglende entusiasme og mening i livet, eller problemer i relasjonene med andre.

Som oftest forstår de ikke hva som driver disse symptomene og ikke klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen enten blir anspent og urolig av seg selv (les: angst) eller mister energi (les: depresjon) og hvordan dette påvirker både tanker og følelser negativt.

I boka blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen skaper ulike former og symptomer for angst og stress, og hvordan man kan overvinne denne automatiske angstresponsen en gang for alle.

Det blir også forklart hvordan den depressive mekanismen i kroppen skaper både utbrenthet og depresjon og hva man kan gjøre for å overvinne den og få energi og mening tilbake i livet sitt.

Boka inneholder teknikker og øvelser som gjør prosessen med å overvinne de ulike symptomene lettere og mer forståelig.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).