Forskjellen på utbrenhet og stress

Stress skjer når kroppen spenner seg og aktiveres med angst, uro og nervøsitet. Dette skjer når ubevisste følelser vekkes i kroppen som angstmekanismen så forsøker dekke over med stress og angst. Utbrenthet er når den depressive mekanismen legger lokk på egne følelser slik at kroppen mister energi. Sagt på en annen måte: Stress er en angstreaksjon, mens utbrenthet er en depressiv mekanisme.

Ofte kan stressede mennesker tro at hvis de bare får alt under kontroll i livet sitt så vil stresset roe seg. Men dette er en antagelse om at stresset kommer utenifra (les: fra jobben, frister, kollegaer etc), men det gjør det ikke. Stress kommer innenifra og er kroppens alarmsystem som trigges i respons til egne følelser, feks at man er irritert på sjefen som ikke respekterer en.

Utbrenthet derimot handler om at det ikke er noe energi igjen i kroppen. Å være utbrent innebærer «å føle seg tom», være blottet for motivasjon, og at man forsøker å «holde hue over vann». Hvis for mye stress kan oppfattes som at man drukner i ansvar, så oppfattes utbrenthet som om man er helt tom og energiløs.

Stress er karakterisert ved overengasjement, mens utbrenthet er karakterisert ved oppgitthet. Emosjonene for stress er nærmest overreaktive, mens de for utbrenthet har blitt sløvet ned. Stress skaper et behov for iherdighet og hyperaktivitet, mens utbrenthet skaper hjelpesløshet og håpløshet.

En annen forskjell mellom stress og utbrenthet er at mens man som regel er klar over at man er under for mye stress, så er det ikke ofte man legger merke til at man er i ferd med å bli utbrent før man er helt på felgen.

Ta kontakt i dag hvis du ønsker hjelp for stress eller utbrenthet. Bruk kontaktskjema nedenfor til å bestille en time.

 


 

Få energi og livsglede tilbake i hverdagen.

Bestill boken på Amazon her

Mange ønsker teknikker og metoder for å håndtere utbrenthet og få energien tilbake. De spør om hva de spesifikt kan gjøre når de merker at energien i kroppen forsvinner og hva de kan gjøre for å kjenne seg sterke og energifulle i hverdagen igjen.

Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk proppfull av teknikker og måter man på egenhånd kan få kontrollen tilbake i sitt eget liv på og finne tilbake til mening og livslyst. Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok.

I den vil du lære:

  • effektive angstreguleringsteknikker for å roe ned angsten hvor som helst og når som helst.
  • de psykologiske mekanismene som er årsaken til angst, stress, uro, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • hvordan hjernen faktisk fungerer og hvordan den trigger angst i kroppen.
  • måter å sortere tankene på som letter all tankekjøret.
  • hva angst faktisk er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • hvordan du effektivt kan forbedre kommunikasjonen med folk.
  • hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • hvordan du kan lære deg å sette grenser og bruke din naturlige styrke.
  • hvordan du kan få bedre selvtillitt.
  • hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og stresset og de sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer eller andre symptomer.

Ofte forstår de ikke hva som driver  disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen påvirker anspenthetsnivået og symptomer som hjertebank, knute i magen og skjelving etc, og hvordan man kan jobbe med å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Boken er full av teknikker og øvelser du kan bruke til å få energi tilbake i hverdagen og overvinne stress og angst for å få et bedre og mer avslappet liv.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok.


 

Bestill time i dag via kontaktskjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt)

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:


 

Les også andre artikler om utbrenthet ved å klikke på lenkene under: