Symptomer på utbrenthet

Man blir ikke utbrent over natten. Snarere kommer symptomene gradvis og over tid. I begynnelsen merker man at motstanden mot jobben blir større og større og man begynner kjenne det på kroppen. Man gruer seg til å gå på jobben og man føler seg sliten. Felles for mange er at de føler at de mister mer og mer kontroll over sin egen livssituasjon, samtidig som man tenker at man ikke kan få gjort noe med det. Spesielt føler man at man mister kontrollen over sin egen tid og at alt føles hektisk.

Man er trøtt og sliten når man er på jobb, og også når arbeidsdagen er over og man kommer hjem til ektefelle og barn. Arbeidsgleden er borte, og man er fysisk sliten og orker ikke gjøre så mye som før på fritiden. Man begynner tilbringe mer og mer tid i sofaen foran tv’en (gjerne med en øl eller fire) og orker ikke finne på like mye som før.

På jobben har det gjerne utviklet seg samarbeidsproblemer med kollegaer, overordnede, kunder eller klienter. Man blir mindre tålmodig og lettere irritert på folk, inkludert sin egen familie og venner. Men ofte sliter mange utbrente med å kommunisere irritasjon og uenighet med andre og de går derfor rundt og holder mye av dette inne i seg. Dette fører til at ting forverres. Mange utbrente er det man kan kalle konfliktsky og de forsøker å unngå konflikter eller at folk blir sinte på dem eller skuffet over dem ved å ta på seg mer og mer arbeid samtidig som de unngår å si til folk rundt dem hva de egentlig mener. Ofte er det et kjennetegn ved mange utbrente at de har problemer med å si «nei» til folk eller å sette grenser for seg selv, og de sliter med og bevisst lage egne prioriteringer for de 24 timene som finnes i døgnet.

Dette fører til at man begynner slite med å klare å komme seg på jobb, og det tar lengre tid å sette i gang med arbeidet enn tidligere. Apati og tiltaksløshet tar overhånd, og resultatene og effektiviteten uteblir. Mange tar kontakt med fastlegen og blir sykemeldt fordi de har kommet til et punkt der de «har møtt veggen», men ofte hjelper ikke sykemeldingen på psyken og humøret fordi de underliggende årsakene til kroppens uro og mangel på energi ikke blir adressert. Mange av symptomene på angst og symptomene på depresjon melder seg også.

Vanlige fysiske symptomer på utbrenthet er trøtthet og utmattelse, spenninger i nakken, spenninger i muskler, ryggsmerter, hodepine, vektforandringer, mageproblemer, appetittendringer, kvalme, svimmelhet og søvnproblemer. Man blir oftere småsyk og forkjølelse varer lengre.

Mentalt viser utbrenthet seg via humørsvingninger, depresjon, angst, irritabilitet, amperhet og utagering, åndelig tomhet, konsentrasjonsproblemer, hukommelsesproblemer, kyniskhet, sosial isolasjon, sosial angst, mangel på glede, emosjonelle svingninger, stahet, mistenksomhet, og selvhakkende tanker som går på at man er verdiløs og ubrukelig.

I tillegg karakteriseres utbrenthet av tretthet og utmattelse uten at hvile hjelper. Man føler seg deprimert og selvfølelsen blir dårligere. Ofte føler man at man er ubrukelig og at livet ikke har noen mening og at alt er trist og tungt.

Følelsesmessig utmattelse, distansering og redusert evne til å yte og bidra er sentrale kjennetegn. Bitterhet, sinne og frustrasjon over at den innsatsen man har lagt ned på arbeidsplassen ikke har blitt verdsatt samtidig som man holder alt dette for seg selv er vanlig. Mange begynner å misbruke mat, alkohol, medikamenter, eller lignende for å føle seg bedre eller for å komme gjennom hverdagen.


 

Lær å få energien tilbake i hverdagen.

Bestill boken på Amazon her

Mange ønsker teknikker og metoder for å håndtere utbrenthet og få energien tilbake. De spør om hva de spesifikt kan gjøre når de merker at energien i kroppen forsvinner og hva de kan gjøre for å kjenne seg sterke og energifulle i hverdagen.

Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk proppfull av teknikker og måter man på egenhånd kan få kontrollen tilbake i sitt eget liv på og finne tilbake til mening og livslyst. Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok.

 

I den vil du lære:

  • effektive angstreguleringsteknikker for å roe ned angsten hvor som helst og når som helst.
  • de psykologiske mekanismene som er årsaken til angst, stress, uro, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • hvordan hjernen faktisk fungerer og hvordan den trigger angst i kroppen.
  • måter å sortere tankene på som letter all tankekjøret.
  • hva angst faktisk er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • hvordan du effektivt kan forbedre kommunikasjonen med folk.
  • hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • hvordan du kan lære deg å sette grenser og bruke din naturlige styrke.
  • hvordan du kan få bedre selvtillitt.
  • hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

 

Mange folk er ulykkelige og stresset og de sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer eller andre symptomer.

Ofte forstår de ikke hva som driver  disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen påvirker anspenthetsnivået og symptomer som hjertebank, knute i magen og skjelving etc, og hvordan man kan jobbe med å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Boken er proppfull av teknikker og øvelser du kan bruke til å få energi tilbake i hverdagen og overvinne stress og angst for å få et bedre og mer avslappet liv.

 

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok.


 

Andre aktuelle artikler om utbrenthet:

 


 

Bestill time i dag.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og nevn når det passer for deg å ta en førstetime. Jeg vil ta kontakt med deg i løpet av kort tid.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt: