Symptomer på stress

Stress er noe som kommer innenifra og er kroppens alarmsystem som varsler om ubevisste følelser som stresset dekker over. Stress er derfor bare et annet ord for angst, uro, nervøsitet, og muskelspenninger. Stress er kroppen som aktiverer seg selv med spenninger, og det er en prosess som skjer automatisk ettersom stress trigges av ubevisste prosesser. Menneske blir bare automatisk stresset av to ytre faktorer og det er 1) høye lyder og 2) høyder. Derfor gjør det en klokere å tolke all annen stress man kjenner på som ubevisste følelser (les: sinne, tristhet, frustrasjon, glede, skyldfølelse, eller avsky) man ikke er klar over at man har.

Det kan virke som om stress er noe som kommer utenfra, fra jobben, andre folk, eller ting som må gjøres, men disse tingene er bare ytre faktorer som trigger følelser i oss, og som deretter stresset/muskelspenningene forsøker holde utenfor bevisstheten vår.

De fysiske symptomene på stress er derfor de samme som for angst, og stresset/angsten kan kanaliseres i kroppen på tre forskjellige måter: 1) via den stripete muskulaturen, 2) gjennom glattmuskulaturen, eller 3) noe som forstyrrer kognisjonen (les: evnen til å tenke klart) eller persepsjonen/oppfattelsesevnen vår.

Pathways of anxiety_800_gifSom beskrevet i figuren ovenfor inkluderer de fysiske symptomene blant annet nakke og ryggsmerter, tretthet, diarré, forstoppelse, kvalme, ørhet, svimmelhet, brystsmerter, hjertebank, hodepine, tørr hals og munn, svettetokter, tap av sexlyst, samt kuldefornemmelser. Disse symptomene kan også ha andre medisinske årsaker, og hvis man mistenker at symptomene ikke er stressrelaterte bør man konsultere med en lege for å utelukke andre årsaker.

Kognitive symptomer er hukommelsesproblemer, konsentrasjonsvansker, svekket beslutningskraft og tvil på egne beslutninger, fokus på bekymringer/negativitet, samt vanskeligheter med å tenke klart.

Emosjonelle symptomer inkluderer humørsvingninger og følelsesmessig ustabilitet, trang til å gråte, irritabilitet og kort lunte, oppstemthet og manglende evne til å slappe av, samt en følelse av overveldelse og mangel på kontroll.

Atferdsmessige symptomer inkluderer blant annet at man isolerer seg, appetittforandringer og vekttap/vektøkning, søvnforandringer, utsettelse av oppgaver og fraskrivelse av ansvar, impulsiv atferd, hyppigere bruk av alkohol eller andre stimuli, samt en økning av nevrotiske uvaner som neglebiting etc.

 

Årsaker til stress

Situasjoner som utløser stress er kjent som triggere (eller stressorer). Dette er hendelser som vekker følelser i en som igjen skaper stresset. Dette fordi at stress/angst er mekanismen som forsøker dekke over hvilke følelser vi har. Ergo kommer det ikke stress direkte fra en situasjon/person og inn i deg, det skjer en psykologisk prosess inne i deg som skaper dette stresset basert på hvordan du betrakter situasjonen og hvor komfortabel du er med egne følelser.

Vanligvis tenker vi på stress som noe eksternt (og noe negativt), feks en jobb eller et forhold. Men stress kan utløses av hvilken som helst hendelse avhengig av hvordan man oppfatter verden rundt en og i hvilken grad en klarer å regulere og komme i kontakt med egne følelser. Noen blir stresset bare det snør ute eller at bussen er fem minutter er forsinket, mens andre blir ikke det minste stresset selv om båten de sitter i kantrer. Om stress trigges avhenger av ens egen oppfatning av situasjonen. Noe som man selv kan oppleve som stressende kan andre oppleve som spennende. Selv antatt positive hendelser som det å gifte seg, få barn, kjøpe et hus, begynne på universitetet eller å bli forfremmet på jobben kan mange bli stresset av.

Noen mennesker trives med å snakke i forsamlinger, mens for andre er det en tanke verre enn døden. Noen trives best med tidsfrister og klare målsetninger, mens andre blir anspente og usikre på om de vil rekke fristen. Noen finner glede og mening i å hjelpe familie og venner gjennom vanskelige tider, mens andre syntes at det er et mareritt.

Ens evne til å akseptere usikkerhet, gi slipp på å kontrollere utfallet av en situasjon, ens evne til å prioritere og sette grenser og si nei til folk, ens evne til å finne balanse mellom jobb, familie og fritid, samt ens evne til å legge merke til stress/angst når det blir trigget i kroppen og evnen til å regulere denne, samt evnen til å akseptere og kjenne på egne følelser er faktorer som avgjør om en person blir stresset og en annen ikke av samme situasjon.

 

Hvordan regulere stress i kroppen

Det er viktig å legge merke til når kroppen aktiveres av stress/angst og lære seg å regulere dette med en gang framfor å ignorere det og forsøke å distrahere seg vekk fra det. Stressnivået har en tendens til å gradvis øke, slik at vi vender oss til mer og mer stress. Til slutt blir man så vant til det at det blir en livsstil og en del av egen personlighet og identitet. Det fører til at man ikke legger merke til hvor mye det påvirker en, selv når man slites mer og mer ut.

Man kan regulere stresset i kroppen ved å observere kroppen og ha fokus på pusten. En enkel teknikk for å få til det leser du om her.

Ta kontakt om du ønsker hjelp for stresset. Bruk kontaktskjema nedenfor til å bestille en time.


 

Få ro og oversikt tilbake i hverdagen.

Bestill boken på Amazon her

Mange ønsker teknikker og metoder for å håndtere stresset og finne ro og indre sikkerhet. De spør om hva de spesifikt kan gjøre når de merker at stresset aktiverer kroppen og hva de kan gjøre for å roe seg ned og få kontrollen tilbake.

Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk full av teknikker og måter man på egenhånd kan håndtere stresset og få tilbake kontrollen i sitt eget liv på. Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok.

I den vil du lære:

  • effektive angstreguleringsteknikker for å roe ned angsten hvor som helst og når som helst.
  • de psykologiske mekanismene som er årsaken til angst, stress, uro, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • hvordan hjernen faktisk fungerer og hvordan den trigger angst i kroppen.
  • måter å sortere tankene på som letter all tankekjøret.
  • hva angst faktisk er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • hvordan du effektivt kan forbedre kommunikasjonen med folk.
  • hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • hvordan du kan lære deg å sette grenser og bruke din naturlige styrke.
  • hvordan du kan få bedre selvtillitt.
  • hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og stresset og de sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer eller andre symptomer.

Ofte forstår de ikke hva som driver  disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen påvirker anspenthetsnivået og symptomer som hjertebank, knute i magen og skjelving etc, og hvordan man kan jobbe med å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Boken er full av teknikker og øvelser du kan bruke til å få energi tilbake i hverdagen og overvinne stress og angst for å få et bedre og mer avslappet liv.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok.


 

Bestill time i dag via skjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt)

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:

 


 

Les også andre artikler om stress ved å klikke på lenkene under: