Stress
- muskelspenninger i kroppen, framfor egne følelser.

Stress er en kroppslig anspenthet som skjer som en respons til ubevisste følelser som en del av hjernen forsøker å holde utenfor en persons bevissthet. Stress er en såkalt angstmekanisme som aktiverer kroppen med muskelspenninger fordi en person i sitt indre føler noe (les: sinne, tristhet, glede, skyldfølelse etc), men framfor at personen får kjent på disse underliggende følelsene tar en del av hjernen og dekker over disse med muskelspenninger (les: stress/angst). Hvilke symptomer denne stressreaksjonen/angstmekanismen skaper kan du lese om her.

Stress er ikke det samme som frykt. Frykt er i utgangspunktet en adaptiv og normal fysisk respons til ytre trusler som utgjør en fare for vår overlevelse. Når man opplever frykt grunnet en ytre fare vil kroppens forsvarssystem aktiveres i en såkalt ”fight or flight” reaksjon for å gjøre en parat til å reagere kjapt for å redde seg selv. I livstruende situasjoner kan frykt faktisk redde ens liv ved at man får tilgang til den ekstra styrken en trenger for å forsvare sitt eget liv.

Stress derimot blir som regel trigget ved at man 1) stritter i mot virkeligheten og skulle ønske den var annerledes, 2) forsøker å kontrollere utfallet av en situasjon fremfor å være komfortabel med å leve i uvisshet, 3) ønsker en gitt reaksjon eller respons fra andre framfor å akseptere at andre er sånn som de er, 4) at man har liten kontakt med egne følelser og en manglende evne til å regulere og kommunisere disse, samt 5) at man ikke tar ansvar for å prioritere de 24 timene man har tilgjengelig i døgnet men tror at døgnet har flere timer enn det har.

I tillegg blir stress trigget av underliggende antagelser om en selv og om andre, antagelser om hva man selv er berettiget til og hva man kan forvente av andre, at man tar på seg ansvar som ikke er sitt, samt en rekke andre antagelser. Psykoterapi kan hjelpe en til å forstå hvilke antagelser og handlingsmønstre en opprettholder som holder stresset ved like. En slik bevissthetsprosess gjør at man kan klare å gi slipp på dysfunkjonelle antagelser, mønstre og forsvarsmekanismer, og dette bidrar til større ro og sikkerhet og en reduksjon av stresset.

 

Konsekvenser av stress over tid

Langtidseksponering for stress kan føre til alvorlige helseplager. Det henger blant annet sammen med utskillelsen av adrenalin og kortisol. Kroppen kan bare være i en slik alarmberedskap i en kort periode før den begynner å slites ut. Hvis man over lengre tid er stresset vil man begynne å tære på kroppens immunforsvar, og det kan føre til ubalanse i nesten alle systemer. Kronisk stress kan øke blodtrykket, redusere immunforsvaret, øke sannsynligheten for hjerteanfall og slag, føre til mindre fruktbarhet, forårsake smerter i kroppen, hjertesykdommer, infeksjonssykdommer, kreft, diabetes, benskjørhet, problemer med fordøyelsen, søvnproblemer, overvekt, autoimmune sykdommer, hudsykdommer, samt fremskynde aldringsprosessen. I tillegg kan det føre til endringer i nevrotransmittorene i hjernen og føre til større sårbarhet for både angstlidelser og depresjon. Stressede menn under 55 år har dobbelt så høy risiko for å dø av hjertesykdom. Samlet sett har de 30 % prosent høyere risiko for å dø tidligere enn andre menn.

 

Behandling av stress

Hvis du over lang tid har levd med mye stress i kroppen, vil både kropp og sinn betale en pris for det. Hvis du ofte føler deg stresset, hektisk og overveldet, er det på tide å få kroppen tilbake i balanse. Nettopp på grunn av både de fysiske og psykiske helseplagene som stress medfører, er det viktig å kjenne sin egen grense. Men eksakt hvor denne grensen går varierer fra person til person. Noen mennesker klarer å stå i mot store påkjenninger over lang tid, mens andre har en lavere stresstoleranse.

Første skritt i å overvinne stress er å begynne å ta det på alvor fremfor å ignorere det og fortsette som før. Dette innebærer å legge merke til når stress aktiveres i kroppen og lære seg hvordan man kan regulere det og hvordan en kan bli bevisst underliggende følelser som stresset undertrykker. Ens evne til å håndtere og regulere ens emosjoner spiller en stor rolle for hvordan man håndterer stress. Man er veldig utsatt hvis man ikke vet hvordan man skal roe seg ned når en føler seg engstelig, nervøs, trist, sint eller redd.

Dernest er det et poeng å bli bevisst ens forsvarsmekanismer, underliggende antagelser og handlingsmønstre som er med på både å trigge stress i utgangspunktet og opprettholde stresset over tid.

Ens evne til å tolerere stress avhenger av mange faktorer inkludert kvaliteten på ens relasjoner, ens syn på en selv, andre, livet og verden, ens evne til å regulere og komme i kontakt med egne følelser, samt biologiske og genetiske faktorer.

Et støttende sosialt nettverk av gode venner og familie er en av de største bufferne mot hverdagens slitasje, ettersom dess mer ensomme og alene vi er og føler oss, dess mer sårbare er vi ovenfor stress.

Hvis man har selvtillitt til en selv og i ens evner til å påvirke hendelser, samt være utholdende gjennom livets små og store utfordringer, blir det lettere å kontinuerlig mestre stress i ulike situasjoner og perioder. Mennesker som er sårbare for stress har en tendens til å være ukomfotabel med usikkerhet og tenker at de må kontrollere omgivelsene rundt seg for å være trygge.

Hva slags syn man har på verden kan enten forebygge eller bidra til stress. Mennesker med et lavere stressnivå har en mer optimistisk grunnholdning. De har en tendens til å like nye utfordringer, ha en god humoristisk sans, ikke ta seg selv så høytidelig, samt akseptere at endring er en del av livet.

Hvis du syntes du lever en tilværelse med mye stress er den beste måten å håndtere det på å ta tak i den underliggende årsaken. Samtaleterapi kan hjelpe til å finne ut av hva som har ført til at du har havnet der du er nå, og kan hjelpe deg til å finne roen og få oversikten tilbake i livet ditt.


 

Få ro og oversikt tilbake i hverdagen.

Bestill boken på Amazon her

Mange ønsker teknikker og metoder for å håndtere stresset og finne ro og indre sikkerhet. De spør om hva de spesifikt kan gjøre når de merker at stresset aktiverer kroppen og hva de kan gjøre for å roe seg ned og få kontrollen tilbake.

Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk full av teknikker og måter man på egenhånd kan håndtere stresset og få tilbake kontrollen i sitt eget liv på. Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok.

I den vil du lære:

  • effektive angstreguleringsteknikker for å roe ned angsten hvor som helst og når som helst.
  • de psykologiske mekanismene som er årsaken til angst, stress, uro, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • hvordan hjernen faktisk fungerer og hvordan den trigger angst i kroppen.
  • måter å sortere tankene på som letter all tankekjøret.
  • hva angst faktisk er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • hvordan du effektivt kan forbedre kommunikasjonen med folk.
  • hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • hvordan du kan lære deg å sette grenser og bruke din naturlige styrke.
  • hvordan du kan få bedre selvtillitt.
  • hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og stresset og de sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer eller andre symptomer.

Ofte forstår de ikke hva som driver  disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen påvirker anspenthetsnivået og symptomer som hjertebank, knute i magen og skjelving etc, og hvordan man kan jobbe med å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Boken er full av teknikker og øvelser du kan bruke til å få energi tilbake i hverdagen og overvinne stress og angst for å få et bedre og mer avslappet liv.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok.


 

Bestill time i dag via skjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når det passer å ha en førstetime. Kort ventetid.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:

 


 

Les også andre artikler om stress ved å klikke på lenkene under: