Symptomer på fobier

Ettersom en fobi er en angstlidelse kan samtlige angstsymptomer komme til uttrykk. Angsten kan kanaliseres via den stripete muskulaturen, glattmuskulaturen eller som en kognitiv/perseptuell forstyrrelse.

Pathways of anxiety_800_gifSymptomene ved fobier kan variere fra mild angst til fullskala panikkanfall. Som oftest er det slik at dess nærmere man fysisk eller tidsmessig befinner seg det angstutløsende objektet, dess mer intens vil angsten være. Angsten vil også være mer intens hvis unngåelse eller flukt er vanskelig eller umulig.

De vanligste angstsymptomene ved fobier er:

• Kortpustethet og pustevansker
• Hjertebanking og økt puls
• Brystsmerter
• Uro, risting og skjelving
• Kvelningsfølelser
• Svette
• Kvalme
• Mageproblemer
• Svimmelhet og ørhet
• Tanker av å være frakoblet fra seg selv
• Opplevelse av uvirkelighet
• Tanker om å miste kontrollen eller å bli gal
• Tanker om å dø
• Nummenhet
• Varme- eller kuldefornemmelser
• Bekymringer om å besvime

Symptomene ved blodfobi er noe annerledes enn ved andre fobier. Når man blir konfrontert med blod eller sprøyter opplever man ikke bare angst men også avsky. I likhet med andre fobier skjer en pulsøkning og økt blodtrykk, men dette blir ved blodfobi raskt etterfulgt av kvalme, svimmelhet og besvimelse. Selv om bekymringer for besvimelse er vanlig ved de fleste fobier, er blodfobi den eneste fobien der man faktisk besvimer.

 


 

Bli kvitt angsten i dag.

Bestill boken på Amazon her

Mange ønsker teknikker og metoder for å redusere og bli kvitt angsten. Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk full av teknikker, metoder og øvelser man på egenhånd kan gjøre for å overvinne angsten og bli kvitt symptomer sine på.

Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok (Kindle).

I boka vil du lære:

  • effektive angstreguleringsteknikker for å roe ned angsten hvor som helst og når som helst.
  • de psykologiske mekanismene som er årsaken til angst, stress, uro, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • hvordan hjernen faktisk fungerer og hvordan den trigger angst i kroppen.
  • måter å sortere tankene på som letter all tankekjøret.
  • hva angst faktisk er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • hvordan du effektivt kan forbedre kommunikasjonen med folk.
  • hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • hvordan du kan lære deg å sette grenser og bruke din naturlige styrke.
  • hvordan du kan få bedre selvtillitt.
  • hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange er ulykkelige og stresset og sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer, eller har andre symptomer.

Ofte forstår de ikke selv hva som skaper disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene til angsten (les: det som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv) og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen skaper anspenthet og symptomer som hjertebank, muskelspenninger og skjelving, og hva man kan gjøre for å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

 


 

Bestill time i dag via skjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når det passer for deg å ha en førstetime. Jeg vil ta kontakt med deg innen kort tid.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:


 

Les også andre artikler om fobier ved å klikke på lenkene under: