Terapi og behandling av depresjon.

Å føle seg nedtrykt fra tid til annen er et normalt aspekt ved livet, men når tomhet, mangel på energi og fortvilelse ikke vil gi slipp kan det være et tegn på depresjon. Mer enn bare en midlertidig dysterhet, gjør depresjon det tøft og vanskelig å fungere og sette pris på livet slik man en gang gjorde. Hobbyer og venner interesserer en ikke like mye som det pleide å gjøre. Man er sliten og tiltaksløs hele tiden, og bare det å komme seg gjennom dagen kan være overveldende.

Vi har alle svingninger i humøret og gode og dårlige dager. Mange bruker ordet ”depresjon” for å beskrive tristhet, men depresjon er noe helt annet enn tristhet som er en normal reaksjon til livets sorger og skuffelser. Depresjon skjer når psyken vår «deprimerer» (les: legger lokk på) følelsene våre. Følelsene våre er det som gir oss vår livsenergi, men en del av hjernen vår har lært seg at noen av følelsene våre er så smertefulle og ubehagelige at hjernen heller foretrekker å stenge ned alle følelsene fremfor å tillate dem å komme frem i bevisstheten vår og bli kjent på. Hvordan du kan overvinne denne depressive mekanismen og få full tilgang til alle følelsene dine og få energien tilbake kan du lære om her.

Depresjon beskrives gjerne som det å leve i et sort hull eller å ha en følelse av total motløshet. Deprimerte mennesker føler seg ikke først og fremst triste, men livløse, tomme og apatiske. Depresjonen omfavner ofte hele ens daglige tilværelse, ødelegger ens evne til å arbeide, studere, spise, sove, og sette pris på livet. Opplevelsen av hjelpesløshet, håpløshet og verdiløshet er intens og den deprimerte ser få lyspunkter i tilværelsen som kan snu på dette.

Når man er deprimert tenker man at alt er håpløst, men med hjelp er det mulig å bli bedre. Først og fremst trenger man å forstå hva depresjon faktisk er. Å skaffe seg kunnskap om depresjonen, hva som er årsakene, hva som opprettholder den, og ikke minst hva man kan gjøre for å komme ut av den og hvordan man kan gjøre dette kan du få hjelp til.

 

Utbredelse av depresjon i befolkningen

Studier fra USA viser at ca. 21 % av befolkningen en eller annen gang i livet lider av depresjon. De som lider av depresjon kun én gang er mellom 6-12 % av befolkningen, hvilket betyr at en stor andel opplever flere depressive episoder i løpet av livet. I en gitt seks-måneders periode er andelen deprimerte mellom 3-9 % av befolkningen. Mellom 2.5-6 % av befolkningen har en gang i livet hatt dystymi.

Økningen i depressive lidelser i samfunnet har også økt jevnt siden andre verdenskrig, og studier indikerer også at depresjon oftere inntreffer i en tidligere alder enn før for mange.


Bli kvitt depresjonen og få glede og energi tilbake.

Bestill boken på Amazon her

Mange ønsker teknikker og metoder for å overvinne depresjonen og få tilbake energi og motivasjon i hverdagen. De ønsker å vite hva de spesifikt kan gjøre når de merker at depresjonen kommer smygende og hvordan de kan komme ut av denne.

Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk full av teknikker og måter man på egenhånd kan håndtere depresjonen og få tilbake energien og gleden på. Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok.

I den vil du lære:

  • effektive angstreguleringsteknikker for å roe ned angsten hvor som helst og når som helst.
  • de psykologiske mekanismene som er årsaken til angst, stress, uro, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • hvordan hjernen faktisk fungerer og hvordan den trigger angst i kroppen.
  • måter å sortere tankene på som letter all tankekjøret.
  • hva angst faktisk er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • hvordan du effektivt kan forbedre kommunikasjonen med folk.
  • hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • hvordan du kan lære deg å sette grenser og bruke din naturlige styrke.
  • hvordan du kan få bedre selvtillitt.
  • hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange folk er ulykkelige og stresset og de sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer eller andre symptomer.

Ofte forstår de ikke hva som driver  disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen påvirker anspenthetsnivået og symptomer som hjertebank, knute i magen og skjelving etc, og hvordan man kan jobbe med å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Boken er full av teknikker og øvelser du kan bruke til å få energi tilbake i hverdagen og overvinne stress og angst for å få et bedre og mer avslappet liv.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok.

 


Bestill time i dag via skjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når det passer for deg å ha en førstetime. Jeg vil ta kontakt med deg innen kort tid.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:

 


 

Les også andre artikler om depresjon ved å klikke på lenkene under: