Symptomer på angst

Ettersom angst omfatter en rekke beslektede tilstander og symptomer, kan angstsymptomene i praksis se veldig forskjellig ut fra person til person. Det de fleste ikke vet er at angst kanaliseres i kroppen på tre forskjellige måter:

1) Stripete muskulatur, 2) Glattmuskulatur, 3) Kognitive & perseptuelle forstyrrelser.

Pathways of anxiety_800_gifStripete muskulatur er alle muskelgruppene du med vilje kan bevege på. Dette er alle musklene du kan trene på gymmen. Som regel viser denne angsten seg som hjertebank, skjelving, svetting, anspenthet og knute i mage og bryst. Dette er den vanligste og «sunneste» angsten. Den stripete angsten vises også via symptomer som sukking og dype åndedrett, pustevansker, søvnvansker og urolig søvn, utmattelse, rødming, prikking i huden, samt varme og/eller kulde i kroppen.

Angst kan også påvirke glattmuskulaturen vår, muskler vi ikke bevisst kan kontrollere. Ofte angriper angsten de indre organene våre, spesielt i magen, og manifesterer seg som forstoppelse, diarre og løs mage, oppblåst mage, luft i magen, eller «sommerfugler» i magen. Mange sliter feks med oppblåst mage i årevis uansett hva slags kosthold de har, uvitende om at magen er oppblåst pga ubevisste følelser. Glattmuskulaturangst gir også symptomer i halsen og svelget. Tørr hals, vanskeligheter med å svelge, kvelningsfornemmelse, eller hosting er vanlige symptomer. Andre vanlige symptomer på angst som kanaliseres gjennom glattmuskulaturen er hodepine, ringing i ørene eller øresus, kvalme, utslett, røde flekker på huden, impotens, opphovning i vagina, smerter i underlivet, urineringstrang, kalde fingre og føtter/tær, eller uforklarlig smerte (feks smerte på bare en side av kroppen, ryggsmerter og ryggplager, nakkesmerter eller smerter i ledd).

I tillegg kan angsten påvirke ens kognitive og perseptuelle evner. Dette inkluderer evnen til å tenke klart og til å rette oppmerksomheten dit man ønsker. Symptomer som vanskeligheter med å konsentrere seg, hukommelessvikt, at man ikke får sortert tankene eller klarer å tenke klart pga tankekjør, at tankene skifter ukontrollert i høyt tempo fra det ene til det andre, svimmelhet, at man lurer på hva som er virkelighet og fantasi, «ute av seg selv» opplevelse, mangel på impulskontroll (les: økt utagering), at man får «black-out» eller soner ut, samt problemer med å oppfatte hva andre sier til en.

Med andre ord er ikke angst bare hjertebank, anspenthet, og knute i magen. Angst er også symptomer man aldri hadde trodd var angst fordi man aldri har lært seg hva angst faktisk er.

Ettersom mange av angstsymptomene ikke er symptomer de fleste vanligvis assosierer med angst fører dette til at mange angsttilfeller forblir ubehandlet over flere år før man blir klar over hva symptomene faktisk skyldes.

Nettopp pga dette antar mange mennesker som lider av angst at de hovedsakelig lider av en somatisk sykdom. De går gjerne til en rekke leger og får flere medisinske utredninger før deres angstlidelse blir oppdaget eller diagnostisert.

Hvordan angsten kanaliseres er veldig individuelt og avhenger av biologi, genetikk, intensiteten på de underliggende følelsene som blir forsøkt dekket over, samt hvor effektive og tilgjengelige ens forsvarsmekanismer er.

Ved å være bevisst på at angst ikke er en følelse og heller ikke betyr at man er redd, men at det er kroppens alarmsystem som trigger muskelspenninger pga ubevisste følelser som en del av hjernen ikke ønsker at personen skal kjenne på, gjør det at man lettere klarer å ikke bli redd når angsten kommer men at man snarere klarer å kjenne etter og bli bevisst hva slags følelse(r) det er som ligger under angsten. Hvordan overvinne denne angstmekanismen kan du lære alt om her.

Bli kvitt angsten i dag.

Mange ønsker teknikker og metoder for å redusere og bli kvitt angsten. Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk full av teknikker, metoder og øvelser man på egenhånd kan gjøre for å overvinne angsten og bli kvitt symptomer sine på.

Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok (Kindle).

I boka vil du lære:

Mange er ulykkelige og stresset og sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer, eller har andre symptomer.

Ofte forstår de ikke selv hva som skaper disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene til angsten (les: det som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv) og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen skaper anspenthet og symptomer som hjertebank, muskelspenninger og skjelving, og hva man kan gjøre for å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

Bestill time i dag via skjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt) og når det best passer for deg å ha en førstetime. Jeg vil ta kontakt med deg innen kort tid.

Les også andre artikler om angst ved å klikke på lenkene under: