Angst = ubevisst frykt for egne følelser

Mange er ikke klar over hva angst egentlig er. De tror at angst betyr at de er redde for noe eller at de er i fysisk fare, men det de ikke vet er at det inne i hjernen finnes en mekanisme som angriper egne følelser med muskelspenninger (les: angst) få millisekunder etter at en følelse har blitt aktivert. Denne angstmekanismen trigges for å forhindre at «smertefulle» følelser kjennes på i kroppen. Derfor vil en person med angst kjenne anspenthet, uro og nervøsitet fremfor å kjenne underliggende følelser som sinne, tristhet, glede og skyldfølelse.

 

Det er forskjell på frykt og angst.

Det er forskjell på «frykt» og «angst». Det er normalt å være redd når man er i reell fysisk fare eller når man står ovenfor ytre trusler. Frykt er kroppens naturlige reaksjon til en ytre fare som truer ens overlevelse, og da reagerer kroppen med en fight-eller-flight respons for å holde en trygg. Frykt kan derfor forstås som en automatisk alarm som slår seg på i kroppen når vi blir fysisk truet. Selv om det føles ubehagelig å være redd er ikke denne kroppslige alarmfunksjonen alltid en dårlig ting, ettersom den automatisk aktiverer kroppen og gjør oss beredt til å reagere kjapt. Frykt hjelper oss med å holde oss årvåkne, fokuserte, og til å kjenne igjen farer, uten at vi trenger å bruke verdifull tid i en overlevelsessituasjon på å tenke på om vi er i fare eller ikke.

 

Angst forsøker å forhindre at smertefulle følelser blir erfart.

Angst kjennes noenlunde likt som frykt i kroppen, men forskjellen er at angst skyldes følelser i kroppen som en del av hjernen forsøker å holde utenfor bevisstheten. Angst er en beskyttelsesmekanisme som den ubevisste delen av hjernen setter i gang for å forhindre at følelser man i løpet av livet har «lært seg» kan være «skumle» blir kjent på. Du kan lære om denne mekanismen og hvordan overvinne den her.

 

Tegn på at man har angst.

Det er sannsynlig at man har en angstlidelse hvis man:

  • er konstant anspent, bekymrer seg, eller føler at man ”lever på stupet”.
  • merker at angsten forstyrrer med ens evne til å gjennomføre arbeid, studier eller dagligdagse oppgaver.
  • er plaget av frykt som man vet er irrasjonell, men som man allikevel ikke klarer å gi slipp på.
  • tror at noe farlig eller katastrofalt kommer til å skje hvis ting ikke blir gjort på en spesiell måte.
  • unngår hverdagslige situasjoner eller aktiviteter fordi de gjør en engstelige.
  • opplever plutselige, uforutsette anfall eller hjertebankende panikk.
  • føler at fare eller katastrofe kan inntre når som helst.
  • har utviklet tvangshandlinger eller tvangstanker som har blitt en del av de daglige rutinene.
  • har utviklet fobier.
  • er urolig i kroppen og sover urolig om natten.
  • har vanskelig for å tenke klart pga konstant tankekjør.
  • har uforklarlige fysiske plager eller symptomer som ikke har direkte medisinsk årsak.
  • er overdrevent sjenert eller tilbaketrukket i sosiale settinger.

 

Behandling av angst.

ISTDP som psykoterapimetode for angstlidelser har vist seg veldig effektivt og mange føler en markant bedring relativt tidlig i behandlingsforløpet. Ta kontakt i dag på kontaktskjemaet nedenfor om du ønsker hjelp til å overvinne angsten.

 


Bli kvitt angsten i dag.

Bestill boken på Amazon her

Mange ønsker teknikker og metoder for å redusere og bli kvitt angsten. Nå har jeg gitt ut en lettlest selvhjelpsbok på engelsk full av teknikker, metoder og øvelser man på egenhånd kan gjøre for å overvinne angsten og bli kvitt symptomer sine på.

Boka er tilgjengelig på Amazon både i papirutgave samt som e-bok (Kindle).

I boka vil du lære:

  • effektive angstreguleringsteknikker for å roe ned angsten hvor som helst og når som helst.
  • de psykologiske mekanismene som er årsaken til angst, stress, uro, panikkanfall, utbrenthet, depresjon, nervøsitet, tvangstanker, og psykosomatiske plager.
  • hvordan hjernen faktisk fungerer og hvordan den trigger angst i kroppen.
  • måter å sortere tankene på som letter all tankekjøret.
  • hva angst faktisk er (hint: angst betyr ikke at du er redd, angst er muskelspenninger som dekker over underliggende følelser).
  • hvordan finne sikkerhet i deg selv ved å komme i kontakt med følelsene dine.
  • hvordan du kan øke energinivået ditt ved å konstruktivt bruke følelsene dine.
  • hvordan du effektivt kan forbedre kommunikasjonen med folk.
  • hvordan du kan håndtere energityver og folk som stresser deg.
  • hvordan du kan relatere med folk ved å være en person med integritet.
  • hvordan du kan lære deg å sette grenser og bruke din naturlige styrke.
  • hvordan du kan få bedre selvtillitt.
  • hvordan du kan unngå å hakke på deg selv og tvile på enhver beslutning du tar.
  • hvordan få bedre søvn ved å lære kroppen å slappe av i muskulaturen og roe ned tankekjør og bekymringer.

Mange er ulykkelige og stresset og sliter med angst, depresjon, nervøsitet, sosial angst, presentasjonsangst, fysiske smerter, lavt energinivå, kjedsomhet, kroniske bekymringer, tankekjør, mangel på entusiasme, relasjonsproblemer, eller har andre symptomer.

Ofte forstår de ikke selv hva som skaper disse symptomene, og det er fordi de ikke er klar over de psykologiske mekanismene til angsten (les: det som gjør at kroppen blir anspent og urolig av seg selv) og hvordan dette påvirker både tankene og følelsene i kroppen.

I boken blir det forklart på en enkel måte hvordan angstmekanismen i kroppen skaper anspenthet og symptomer som hjertebank, muskelspenninger og skjelving, og hva man kan gjøre for å overvinne kroppens automatiske angstrespons en gang for alle.

Reconnect to Your Core er tilgjengelig på Amazon.com både i papirutgave og som e-bok (Kindle).

 


 

Bestill time i dag via skjema nedenfor. Kort ventetid.

Skriv noen setninger om hvorfor du tar kontakt (all informasjon er taushetsbelagt), samt når det best passer for deg å ha en førstetime. Jeg vil ta kontakt med deg innen kort tid.

 

Ditt navn: (obligatorisk)

E-post: (obligatorisk)

Telefon

Skriv litt om hvorfor du tar kontakt:

 


 

Les andre artikler om angst ved å klikke på lenkene under: